جراحی دیسک کمر یکی از جراحی‌های با ریسک و خطرناک ستون فقرات محسوب به شمار می‌آید. به همین منظور متخصصان و جراحان ستون فقرات تلاش می‌کنند اگر نیاز به عمل ضروری وجود نداشته باشد با روش‌های غیر جراحی مانند دارو درمانی، فیزیوتراپی، لیزر درمانی ودیسک کمر خود را درمان کنند .

اما در بعضی مواقع ممکن است هیچ درمانی بر روی شخصی که دیسک و یا ستون فقراتش آسیب دیده جواب ندهد و ناچارا مجبور به جراحی دیسک کمر با لیزر می‌شوند .بیشتر جراحی‌ها یک سری عوارض عمومی به‌همراه دارند مثل احساس درد محل جراحی، عوارض داروهای بیهوشی، عفونت زخم وکه این عوارض کاملا طبیعی می‌باشد.

اگر مشکلاتی که بر اثر آسیب به ستون فقرات برای فرد به وجود می‌آید با درمان‌های غیرجراحی جواب نداد؛ باید ریسک و عوارض احتمالی بعد عمل جراحی را به جان خرید و عمل جراحی خود را انجام دهید. اما دقت داشته باشید که جراحی دیسک کمر با لیزر یک سری مزایا و معایب می‌تواند به همراه داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

جراحی دیسک کمر با لیزر چیست؟

جراحی ستون فقرات با لیزر نسبت به جراحی سنتی کمر تهاجمی کمتری دارد. می توان آن را به عنوان یک روش سرپایی با آرام کردن بیمار با برش‌های کوچکی به طول کمتر از یک اینچی برای دسترسی به ساختار ستون فقرات انجام داد.

• با توجه به ماهیت آن به عنوان یک روش کم تهاجمی می‌باشد و  نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.
  • هنگام عمل هیچ خونریزی یا زخمی را به دنبال ندارد.
  • همچنین سطح عوارض و درد بعد از عمل را کاهش می‌دهد.
  • این عوامل به تضمین زمان بهبودی سریع‌تر بیماران کمک می‌کنند، زیرا دوره لازم برای توانبخشی به طور قابل توجهی کوتاه‌تر از جراحی‌های دیگر می‌باشد.
درمان دیسک کمر

مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر

جراحی دیسک کمر با لیزر با توجه ماهیت کم تهاجمی بودن نیازی به بیهوشی عمومی نمی‌باشد. این عمل بیمار می‌تواند با استفاده از داروهای خواب آور یا بی‌حسی موضعی به خواب رود و عمل جراحی صورت نیز بگیرد. این خود یک مزیت خوبی در مقایسه با جراحی باز کمر به شمار می‌آید.

از آنجایی که خود روش جراحی با لیزر در شاخه درمان غیرتهاجمی می‌باشد مزیت‌های فراوانی برای شما به‌همراه دارد می‌آورد، که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

• غیرتهاجمی
  • درد خفیف
  • نداشتن جای زخم جراحی
  • بدون نیاز به عمل باز
  • سریع بودن زمان انجام جراحی
  • دوره نقاهت کوتاه مدت
  • عدم آسیب‌دیدگی به بافت نرم در اطراف ستون فقرات
  • عدم آسیب‌دیدگی به استخوان‌های ستون فقرات
  • کاهش عوارض احتمالی ناشی از جراحی مثل بیهوشی و

از مزایای دیگر این عمل به این شکل است که بیمار می‌تواند تنها بعد از چند ساعت از بیمارستان مرخص شود. چرا که در این مدل جراحی از چاقوی جراحی باز استفاده نمی‌شود، بلکه با یک سوزن ریز به داخل فضای دیسک تزریق می‌شود.

فهمیدن دیسک کمر 3

معایب جراحی دیسک کمر با لیزر

• اکثر روش‌های درمانی دیسک کمر نیز عوارضی به دنبال دارد اما عوارض جراحی دیسک کمر با لیزر نسبت به سایر روش‌ها بسیار کمتر است. برخی از این معایب را برای شما آورده‌ایم:

• برای درمان برخی آسیب‌دیدگی‌های ستون فقرات مثل تنگی کانال نخاعی توصیه نمی‌شود.
    • برای درمان دیسک کمر شدید، روش جراحی‌های سنتی بهتر است.
    • ممکن است به بافت‌های سالم آسیب برساند.
    • به علت انرژی فراوان لیزر ممکن است به اعصاب اطراف استخوان و غضروف صدمه ببیند.

اگر فتق دیسک در قسمت پایین کمر خود داشته باشید، باعث ایجاد علائم می شود و ممکن است به این جراحی نیاز داشته باشید. علائم ممکن است شامل ضعف، درد یا گز گز شدن در ناحیه پشت و در یکی از پاهای شما باشد.

اگر درمان‌های دیگری را امتحان کرده‌اید، اما هنوز علائم شدیدی دارید، ممکن است پزشک شما جراحی را توصیه کند. درمان های دیگری که باید ابتدا امتحان کنید شامل فیزیوتراپی و داروهای ضد التهابی است.

با پزشک متخصص خود در مورد خطرات و مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر در مقایسه با جراحی باز صحبت کنید. جراحی با لیزر منجر به درد کمتر و بهبودی سریع‌تر می‌شود. اما دقت داشته باشید همه مراکز جراحی نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. با پزشک خود مشورت کنید که آیا به جراحی نیاز است یا خیر.

به یاد داشته باشید، جراحی باز دیسک کمر فقط زمانی استفاده می‌شود که روش‌های غیر جراحی در تسکین آن جواب ندهد که البته بسیار نادر است و معمولا با درمان‌های دیگر موثر خواهد بود. مگر در شرایطی دیسک کمر علائم شدید به‌همراه داشته باشد و در چنین موقعیتی می‌تواند منجر به علائم جدید خطرناک و حتی کشنده شود.

مغز و اعصاب32

مراقبت های بعد از عمل لیزر دیسک کمر

بعد از جراحی دیسک کمر با لیزر، فقط کافی است پانسمان کوچکی روی موضع گذاشته شود و به راحتی می‌توانید از جای خود بلند شوید. بیمار قادر خواهد بود بعد از پایان عمل (1 ساعت)، می‌تواند به زندگی روزمره خود بازگردد.

بیمار نیازی به استراحت طولانی مدت ندارد و بعد از یک هفته می‌تواند فعالیتهای کاری خود را آغاز کند. توجه داشته باشید بعد از جراحی سعی کنید اجسام خیلی سنگین را بلند نکنید. در حین بلند کردن چیزی، قدرت خود را بیشتر روی پاها متمرکز کنید.

آیا جراحی دیسک کمر با لیزر خطرناک است؟

جراحی با لیزر یکی از رایج‌ترین عمل‌های ستون فقرات برای تسکین دیسک کمر است. خطر آسیب رساندن به اعصاب یا بافت با لیزر بیشتر است و مهمتر از همه، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد جراحی لیزری ستون فقرات برتر از روش‌های دیگر جراحی است. اما به مراتب نسبت به جراحی باز ریسک و عوارض کمتری به‌همراه دارد.

کلام آخر باب جراحی دیسک کمر با لیزر:

درمان دیسک کمر با لیزر در فیزیوتراپی سال‌ها است که مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌توانید دیسک کمر را در کمترین زمان و عوارضی درمان کرد. انجام جراحی دیسک کمر با لیزر به طور کامل درد بیمار را از بین می‌برد اما در بعضی از افراد ممکن است تا یک ماه بعد خوب شود. اگر پس از یک ماه درد از بین نرفت، پیشنهاد می‌شود به پزشک متخصص خود مراجعه کرده و ممکن است تحت عمل جراحی باز قرار بگیرد.