تنگی کانال نخاعی گردن و باریک شدن فضاهای مربوط به ستون فقرات، میتواند طناب نخاعی و ریشه های عصبی شما را که از هر مهره خارج میشوند فشرده کند. همچنین ما می توانیم با افزایش سن شاهد تغییراتی باشیم که در ستون فقرات رخ می دهد و این امر می تواند به یک عامل شایع در تغییرات ستون فقرات تبدیل شود. علائم تنگی کانال نخاعی گردن شامل کمردرد و یا گردن درد و بی حسی در این نواحی ، شامل سوزن سوزن شدن و ضعف در بازوها و پاها می باشد. روش های درمانی که در این امر وجود شامل درمانهای خودمراقبتی، فیزیوتراپی، داروها، تزریقها و روش های جراحی می باشد.

تنگی کانال نخاعی گردن شامل باریک شدن یک یا چند بخش در ستون فقرات است. ایجاد فضای کمتر در ستون فقرات، اعصاب مرتبط با نخاع و فضای مرتبط با آنها را فشرده می کند. این فشرده سازی میتواند باعث تحریک نخاع یا اعصاب شود که میتواند منجر به کمردرد و سیاتیک شود.

تنگی کانال نخاعی گردن معمولاًبا گذشت زمان و به کندی ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در اثر آرتروز یا ساییدگی ستون مهره ها ایجاد می شود که به طور طبیعی در ستون فقرات شما با افزایش سن رخ می دهد. به همین دلیل ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی نداشته باشید. در صورتی که شما بر اثر تنگی کانال نخاعی گردن به پزشک مراجعه کنید، پزشک دستور تجویز عکس بردای با اشعه ایکس را می دهد تا تشخیص به درستی صورت گیرد. بسته به محل و شدت تنگی کانال نخاعی گردن شما، ممکن است درد، بی حسی، گزگز و یا ضعف در گردن، پشت، بازوها، پاها، دست ها یا پاهای خود احساس کنید.

فهرست مطالب

تنگی کانال نخاعی گردن در کجا ایجاد می شود؟

تنگی کانال نخاعی گردن می تواند در هر نقطه از ستون فقرات مرتبط به گردن رخ دهد اما بیشتر در دو ناحیه رخ می دهد:

1-قسمت پایین کمر 2-گردن (تنگی ستون فقرات گردن).

تنگی کانال نخاعی در بخش گردن چیست؟

تنگی کانال نخاعی گردن، شامل باریک شدن کانال نخاعی یا تونل هایی است که از طریق آن اعصاب و سایر ساختارها را به هم متصل می کند. باریک شدن کانال نخاعی گردن معمولاًبه دلیل تغییرات مرتبط با افزایش سن رخ می دهد که در این خصوص اندازه کانال مرتبط کاهش داده می شود.

باریک شدن کانال نخاعی گردن و یا کانال های جانبی که از اعصاب محافظت می کنند اغلب منجر به فشرده شدن ریشه عصبی نخاع می شود. با باریک شدن قطر کانال، اعصاب مرتبط با کانال نخاعی گردن به طور فزاینده ای تحریک می شوند.

علائم تنگی کانال نخاعی گردن شامل درد، بی حسی یا ضعف در نواحی گردن ،و بخشهای مربوط به آن می شود که حتی تا ناحیه کمر نیز این درد تجاوز خواهد کرد. در اثر ایجاد حرکت هایی در ناحیه گردن این درد بدتر می شود و ممکن است در هنگام دراز کشیدن، نشستن یا خم شدن کمی درد شما بیشتر شود.

درمان تنگی کانال نخاعی2

چه کسانی دچار تنگی کانال نخاعی گردن می شوند؟

تنگی کانال نخاعی گردن ممکن است در هر فردی ایجاد شود، اما در مردان و زنان بالای 50 سال شایعتر است. افراد جوانتری که با کانال نخاعی باریک به دنیا میآیند نیز ممکن است دچار تنگی کانال نخاعی گردن شوند. سایر شرایطی که بر ستون فقرات تأثیر می گذارد، مانند

اسکولیوز یا آسیب به ستون فقرات، می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به تنگی ستون فقرات مرتبط با گردن قرار دهد.

ستون فقرات از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

ستون فقرات از 24 مهره تشکیل شده است که شامل استخوان های

جوش خورده ساکروم و دنبالچه است. ستون فقرات از پایه جمجمه شروع می شود و به لگن ختم می شود. ستون فقرات شما وزن کل بدن را روی خودش نگه می دارد و از نخاع شما محافظت می کند. هر مهره دارای یک قسمت جلویی گرد (بدن)، یک دهانه حلقهای شکل مرکزی (کانال نخاعی)، قسمتهای استخوانی صاف است که در آن مهرهها در بالا و پایین با مهرههای دیگر تماس پیدا میکنند، و بخشهای استخوانی در امتداد طرفین قرار میگیرند.

چه چیزی باعث تنگی کانال نخاعی گردن می شود؟

تنگی کانال نخاعی گردن دلایل زیادی دارد. وجه اشتراک آنها این است که ساختار ستون فقرات مرتبط با گردن را تغییر می دهند و باعث باریک شدن فضای اطراف نخاع و ریشه های عصبی مرتبط با گردنمی شوند که

از ستون فقرات حوزه گردن خارج می شوند. طناب نخاعی و ریشه های عصبی مرتبط به گردن نیز فشرده می شوند و باعث گردن درد می شوند.

درمان تنگی کانال نخاعس 4

علل تنگی کانال نخاعی گردن شامل موارد زیر نیز می شود:

رشد بیش از حد استخوان/خارهای استخوانی : استئوآرتریت وضعیت “ساییدگی” است که غضروف مفاصل شما، از جمله ستون فقرات ناحیه گردن شما را تجزیه می کند. غضروف پوشش محافظ مفاصل است. با از بین رفتن غضروف، استخوان ها شروع به سایش روی یکدیگر می کنند. این امر مانع رشد استخوان های دیگر می شود. خار استخوان یا رشد بیش از حد استخوان معمولاًرخ می دهد. خارهای استخوانی روی مهرهها تا کانال نخاعی گسترش مییابند، فضا را باریک میکنند و اعصاب ستون فقرات را با هم درگیر می کنند.

وجود رباط های ضخیم : رباط ها نوارهای فیبری هستند که ستون فقرات را در کنار هم نگه می دارند. آرتریت می تواند باعث ضخیم شدن رباط ها در طول زمان و برآمدگی در فضای کانال نخاعی گردن شود.

شکستگی ها و آسیب های ستون فقرات: شکستگی یا دررفتگی استخوان ها و التهاب ناشی از آسیبی که در نزدیکی ستون فقرات رخ می دهد، می تواند فضای کانال نخاعی گردن را باریک کند ویا به اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند.

وجود کیست ها یا تومورهای نخاعی: رشد در طناب نخاعی یا بین نخاع و مهره ها می تواند فضا را باریک کرده و به نخاع و اعصاب آن فشار وارد کند.

تنگی مادرزادی کانال نخاع گردن : این وضعیتی است که در آن فرد با کانال نخاعی کوچکی متولد می شود. یکی دیگر از ناهنجاری های مادرزادی ستون فقرات که می تواند فرد را در معرض خطر تنگی کانال نخاعی گردن قرار دهد، اسکولیوز می باشد

تنگی کانال نخاعی گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

هنگامی که در اثر تنگی کانال نخاعی گردن به پزشک مراجعه کنید، در مورد علائم شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی از بدن شما به انجام می رساند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است روی ستون فقرات در

ناحیه گردن کارهایی انجام دهد و روی ناحیه مختلف فشار وارد کند تا محل درد را حس کند. پزشک شما احتمالاًاز شما می خواهد که در جهات مختلف خم شوید تا ببینید آیا موقعیت های مختلف گردن باعث درد یا علائم دیگر می شود و یا خیر. همچنین تعادل گردن نیز در این امر بررسی می شود. نحوه حرکت و راه رفتن شما و طرز قرار گرفتن گردن نیز بررسی می شود.

برای بررسی ستون فقرات و تعیین محل دقیق، نوع و وسعت مشکل، آزمایش های تصویربرداری زیادی رخ خواهد دارد. و مطالعات تصویربرداری در این خصو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1-اشعه ایکس: اشعه تابش حاصل از اشعه ایکس می تواند تغییرات مربوط به کانال نخاعی گردن را نشان دهد، مواردی کاهش ارتفاع دیسک گردن و ایجاد خارهای استخوانی که فضای ستون فقرات گردن را باریک می کند را نشان می دهد.

2- ام آر آی: ام آر آی از امواج رادیویی و یک آهنربای قدرتمند برای ایجاد تصاویر مقطعی از ستون فقرات ناحیه گردن استفاده می کند. MRI تصاویر دقیقی از اعصاب، دیسک ها، نخاع و وجود هرگونه تومور ارائه می دهد.

3-سی تی یا سی تی میلوگرام: اسکن ترکیبی از اشعه ایکس است که تصاویر مقطعی از ستون فقرات ایجاد می کند. سی تی میلوگرام یک رنگ کنتراست اضافه می کند تا نخاع و اعصاب توسط پزشک بهتر دیده شود

تنگی کانال نخاعی3

راه های درمان تنگی کانال نخاعی گردن چیست؟

انتخاب درمان تنگی کانال نخاعی گردن به محل آسیب و شدت علائم شما بستگی دارد. اگر علائم شما خفیف است، ارائه دهنده پزشک شما ممکن است ابتدا برخی از درمان های خودمراقبتی را توصیه کند. اگر اینها جواب نداد و علائم شما شدت پیدا کرد پزشک ممکن است فیزیوتراپی، دارو و در نهایت جراحی را به شما توصیه کند

درمان های خودیاری شامل موارد زیر می شود:

1-استفاده از گرما کمپرس آب سرد: گرما معمولاًبهترین مورد برای درد می باشد. گرما جریان خون را افزایش می دهد که باعث شل شدن عضلات و تسکین درد مفاصل می شود. هنگام استفاده از گرما مراقب باشید که ناگهان در اثر ازدیا گرما دچار سوختگی نشوید

2-استفاده از سرما و یا کمپرس آب یخ: اگر گرما علائم شما را کاهش نمی دهد، می توانید از کمپرس آب یخ استفاده کنید. حدود 20 دقیقه آن را روی محل درد قرار دهید تا دردر ناشی از تنگی کانال نخاعی گردن کاهش یابد.

3- انجام ورزش: ابتدا با پزشک خود مشورت کنید کدام ورزش ها باری شما مفید هستند اما ورزش برای تسکین درد، تقویت عضلات برای حمایت از ستون فقرات ناحیه گردن می توانید از روش های جراحی استفاده کنید.

کلام آخر:

در این مقاله علائم تنگی کانال نخاعی گردن و روش های درمانی آن را بررسی کردیم و جزییات آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. مهمترین مورد در این خصوص استفاده از داروهای خوراکی و غیر خوراکی و روش هایی است که پزشک می تواند به ما توصیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید