جراحی دیسک گردن لیورنل مسی دکتر شمسا

جراحی دیسک گردن درزمانی که این دیسک غضروف مانند، ترک برداشته یا دچار پارگی شده به‌عنوان آخرین راه درمانی پیشنهاد می‌شود. در صورت صدمه دیدن دیسک مایع ژلاتینی که حدفاصل بین مهره‌های گردن را پر نموده از جای خود خارج‌شده و به نخاع فشار دردناکی را وارد می‌سازد. با توجه به عدم ترمیم‌پذیری این عارضه جراحی دیسک گردن در بسیاری موارد تنها راه درمانی ممکن است.

پیشنهاد میکنیم از  فیلم نظرات بیمار و  صوت توضیحات دکتر شمسا در این صفحه، حتما بازدید کنید.
در این قسمت ↓↓↓ میتوانید صوت و فیلم دکتر سید علی شمسا (جراح و متخصص مغز و اعصاب ، دیسک و ستون فقرات) در مورد جراحی دیسک گردن را گوش کنید.

شما عزيزان میتوانید عکس های MRI خود را در اینستاگرام برای دکتر ارسال کنید تا به صورت رایگان بررسی شود و توضيحات لازم توسط دکتر شمسا به شما ارسال شود.

درباره پخش ویدیو بیمار با تنگی کانال گردن دکتر علی شمسا-https://dralishamsa.com/

فهرست مطالب

راه‌های تشخیصی دیسک گردن

برای آنکه بتوان به تشخیص صحیحی از دیسک گردن رسید، پزشکان روش‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند تا نظر قطعی خود را مبنی بر جراحی دیسک گردن اعلام نمایند.

  1. راه اول: معاینه فیزیکی

در این فرآیند به معاینه گردن، بازوها و اندام‌های تحتانی بیمار می‌پردازند. با این رویکرد پزشک به تشخیص میزان انعطاف مفاصل، دامنه حرکتی آنها و درصد درگیری نخاع و فرسودگی دیسک می‌رسد.

2.راه دوم: پر نمودن نمودارهای تشخیصی

در مرحله بعد از بیمار خواسته می‌شود تا در کنار تشریح بیماری و میزان و مکان درد به پر نمودن نمودارهای تنظیم‌شده برای این منظور بپردازد. بدین طریق در کشف محل بروز علائم، پزشک به معیارهای دقیق‌تری دست می‌یابد.

3.راه سوم: انجام اشعه ایکس، ام آر آی، سی‌تی‌اسکن

تمامی این پروسه‌های ارزیابی و سنجش در نشان دادن مقدار فضای دیسک در بین مهره، ساختمان ستون مهره‌ها، حالت فعلی دیسک و … توانمند هستند. ازاین‌رو یکی از مراحل مهم در تشخیص‌های جراحی دیسک گردن به شمار می‌روند.

دیسک گردن2

انواع درمان‌های فیزیکی به‌ منظور بهبودی دیسک گردن

در گام نخست ابتدا پزشک به سراغ دارودرمانی رفته و سعی می‌کند، دیسک آسیب‌دیده را بدین طریق مداوا نماید. ولی در صورت بی‌نتیجه بودن این فرآیند در ادامه انواع درمان‌های دیگر مانند فیزیوتراپی، اولتراسوند، طب سوزنی، تزریق ریشه عصب اپیدورال، پیلاتس، گردنبند طبی و … را به کار می‌بندد. اگر در طی یک دوره 6 ـ 8 هفتگی سلامتی برای فرد حاصل نشد، به سراغ اثربخش‌ترین روش درمانی یعنی جراحی دیسک گردن می‌رود.

آشنایی با انواع مختلف جراحی دیسک گردن

جراحی دیسک گردن به یک روش واحد انجام‌نشده و برحسب شرایط بیمار دارای گونه‌های مختلفی است. جراحی دیسک گردن از جلو، جراحی دیسک گردن از پشت، جراحی دیسک گردن هم‌زمان (360 درجه) و جراحی دیسک گردن لیزر از انواع مختلف جراحی‌های موجود برای دیسک گردن هستند.

دیسک گردن 4

عمل جراحی دیسک گردن از جلو

در این روش ابتدا جراح به کمک دستگاه رادیوگرافی محل دقیق ضایعه را مشخص نموده و سپس از قسمت جلوی گردن با کنار زدن عضلات و عروق به دیسک دست می‌یابد. سپس به کمک ابزارهای جراحی مایع مفصلی خارج‌شده را تخلیه و استخوان‌های ایجادکننده فشار عصبی را آزاد می‌سازد.

جراحی دیسک گردن از پشت

در جراحی از پشت پس از ایجاد برش عضلات و استخوان‌ها روی نخاع به کناری زده‌شده و به تخلیه مایع غضروفی نشت کرده می‌پردازند. در صورت پارگی دیسک نیز پزشک چندین فرآیند را برحسب صلاح‌دید خود به‌منظور ترمیم عارضه انجام می‌دهد. جایگزینی دیسک مصنوعی، انجام فیوژن، کارگزاری پیچ و مهره یا پیوند زدن استخوان همگی از راه‌های پیشنهادی هستند.

جراحی دیسک گردن 360 درجه

جراحی دیسک گردن دکتر سید علی شمسا

در شرایطی که دیسک گردن دچار تنگی بسیار شدید شده یا فشار مضاعفی به نخاع یا ریشه‌های عصبی وارد می‌گردد، درنتیجه شرایط بیمار را بحرانی و حاد می‌نماید از جراحی دیسک گردن به روش 360 درجه استفاده می‌کنند. در این روش جراح به‌صورت هم‌زمان از قسمت پشت و جلوی گردن عمل را انجام داده تا به‌سرعت خطر ایجادشده را مرتفع سازد.

جراحی دیسک گردن لیزری

جراحی دیسک گردن به روش لیزری یکی از روش‌های کم تهاجمی برای درمان فتق دیسک است. در این روش، از لیزر برای بخار کردن بخشی از دیسک آسیب‌دیده و کاهش فشار وارد بر ریشه‌های عصبی استفاده می‌شود. مزایای اصلی این جراحی عبارتند از کاهش درد، بهبود سریع‌تر و نیاز کمتر به بستری طولانی‌مدت، که منجر به بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره می‌شود.

روش‌های لیزری اغلب با برش‌های کوچک تر انجام می‌شوند که می‌توانند به کاهش اسکار و درد پس از عمل کمک کرده و احتمال عفونت را کاهش دهند. همچنین این فناوری اجازه می‌دهد تا جراح تمرکز بیشتری روی ناحیه مورد نظر داشته باشد و از آسیب به بافت‌ها و ساختارهای اطراف جلوگیری کند.

با این حال، بیماران باید به خاطر داشته باشند که این جراحی برای همه افراد مناسب نیست و به بررسی دقیق و تشخیص پزشک نیاز دارد. بیماران با تاریخچه بیماری‌های خاص یا وضعیت‌های مزمن سلامتی ممکن است کاندیداهای مناسبی برای این نوع جراحی نباشند.

به طور کلی، جراحی لیزری دیسک گردن می‌تواند گزینه موثری برای کسانی باشد که دچار آسیب‌دیدگی‌های خاص دیسک هستند و به دنبال یک گزینه درمانی با ریکاوری سریع هستند. تحقیقات بیشتر و مشاوره با یک جراح متخصص ستون فقرات می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیم آگاهانه‌ای در مورد این که آیا جراحی لیزری روش مناسبی برای آن‌ها است یا خیر، بگیرند.

۱۲www.dralishamsa.com ۱دیسک گردن

افراد نیازمند به جراحی دیسک گردن

افراد نیازمند به جراحی دیسک گردن کسانی هستند که از دردهای مزمن ناشی از فشار دیسک بر روی اعصاب یا نخاع رنج می‌برند و درمان‌های غیر جراحی مانند داروهای ضد التهاب، فیزیوتراپی و تزریق استروئید، تاثیری نداشته‌اند. علائم می‌توانند شامل درد، بی‌حسی، ضعف و کاهش دامنه حرکتی در گردن و دست‌ها باشند. اغلب، چنین علائمی به دلیل فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی یا سایر شرایط دژنراتیو می‌باشند. جراحی معمولاً گزینه‌ای است زمانی که شواهد واضحی از آسیب عصبی وجود دارد یا که کیفیت زندگی فرد به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. این تصمیم باید با احتیاط و به دقت با مشورت پزشک متخصص اتخاذ شود.

مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک گردن

پس از عمل جراحی دیسک کمر، رعایت توصیه‌های پزشکی مهم است. در اینجا پنج تیتر مهم در مورد اقدامات پیگیری پس از جراحی آورده شده است:

1. **استراحت و ریکاوری**: اطمینان از رعایت زمان کافی برای استراحت و بهبودی پس از جراحی.

2. **فیزیوتراپی و توانبخشی**: شروع برنامه فیزیوتراپی تحت نظارت برای بازیابی قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات.

3. **مدیریت درد**: استفاده از داروهای تجویز شده برای کنترل درد و التهاب به منظور تسهیل در ریکاوری.

4. **محدودیت فعالیت‌ها**: اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین، حرکات ناگهانی و تمرینات سنگین تا زمان تجویز پزشک.

5. **پیگیری‌های پزشکی**: انجام ویزیت‌های دوره‌ای، پیگیری وضعیت با پزشک و انجام اقدامات تشخیصی توصیه شده برای بررسی پیشرفت ریکاوری.

این موارد باید تحت نظارت و راهنمایی پزشک متخصص انجام پذیرند. اطلاعات دقیق‌تر و سفارشی‌سازی شده برنامه ریکاوری بستگی به عواملی چون هدف جراحی، تکنیک جراحی انجام شده، سن، سلامت کلی بیمار و وجود شرایط پزشکی دیگر دارد.

عمل جراحی ستوتن فقرات

 

ادعا می‌شود، جراحی دیسک گردن چندان ممنوعیتی برای بیماران ایجاد نکرده و آنها به‌سرعت بعد از 1 تا 2 روز از بیمارستان مرخص می‌شوند و محدودیتی برای انجام کارهای روزانه ندارند. باوجودآن بهتر است، بعد از عمل این موارد را رعایت نمایید:

  • ممانعت از خیس نمودن بخیه‌ها در روزهای ابتدایی به‌منظور جلوگیری از عفونت
  • رعایت خوابیدن، نشستن و بلند شدن مناسب
  • پاک نمودن زخم با گاز استریل و بتادن
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تجویزی پزشک
  • استفاده از گردنبندهای طبی
  • و … .
دیسک گردن 3

اگر قصد دارید که ستون فقرات خود را به تیغ یک جراح بسپارید باید حتما از سوابق جراحی های این فرد باخبر باشید. باید به خوبی ببینید که سابقه این فرد در زمینه جراحی ستون فقرات و جراحی های مشابه مانند تنگی کانال نخاعی به چه ترتیب بوده است. به علاوه اینکه رضایت بیماران را هم باید در نظر داشته باشید. با این کار می توانید به میزان واقع بینانه ای موفقیت خود را پیش بینی کنید. هرچه میزان جراحی های موفق این پزشک بیشتر باشد می توانید احتمال بیشتری برای درمان قطعی خود بدهید. یکی دیگر از فاکتور های مهم دیگر این است که روش درمانی مناسب اتخاذ شود. دکتر باید به خوبی شرایط و وضعیت بیمار را بررسی کند. در گام بعدی درصورتی که امکان درمان های دیگر غیر از جراحی باشد این درمان های پیش گرفته می شوند. درصورتی که این روش ها پاسخگو نبودند باید به سراغ جراحی رفت.

تعداد جراحی های بالای یک پزشک خیال ما را از بابت تجربه یک عمل موفقیت آمیز راحت می کند. پس حتما هنگام بررسی برای انتخاب بهترین جراح دیسک گردن  نگاهی به سوابق او داشته باشید. قطعا سلامت شما دارای اهمیت بسیاری می باشد. به خصوص سلامت ستون فقرات و نخاع اهمیت بسیار بالایی را برخوردار می باشد. چرا که آسیب به نخاع فلج شدن فرد را ممکن است درپی داشته باشد.

دکتر سید علی شمسا با داشتن بیش از ۵۰۰۰ عمل جراحی موفق و بیش از ۱۰ سال تجربه ،از بهترین جراحان ستون فقرات در تهران می باشند.

شما عزيزان میتوانید عکس های MRI خود را در اینستاگرام برای دکتر ارسال کنید تا به صورت رایگان بررسی شود و توضيحات لازم توسط دکتر شمسا به شما ارسال شود.

آدرس مطب :

تهران – جردن – بلوار آفریقا – بالاتر از خیابان تندیس – ساختمان گلها – پلاک ۱۵۱ – طبقه سوم

شماره تلفن نوبت دهی :

۰۲۱-۷۵۲۵۴۴۰۰

۰۲۱-۷۵۲۵۴۲۲۹

ادرس پیج اینستاگرام:

https://www.instagram.com/dralishamsa

کلام آخر باب جراحی دیسک گردن:

به خاطر داشته باشید به شایعه‌های مربوط به جراحی دیسک گردن مبنی بر خطرزا بودن این عمل توجه نکرده و به‌محض احساس درد و ناراحتی در مهره گردن یا بی‌حسی در دست حتماً به پزشک مراجعه نمایید. دیسک گردن هرچه زودتر تشخیص و جراحی شود، امکان بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود. اغلب نگرانی بابت این جراحی بی‌پایه و اساس بوده، زیرا تمامی بیماران پس از معالجه مراتب بالای رضایت خود را اعلام نموده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید