تنگی کانال نخاعی【علت, علائم و درمان】❤️+ توضیح کامل دکتر شمسا

تنگی کانال نخاعی دکتر علی شمسا

تنگی کانال نخاعی ; علت, علائم و درمان:

می توان از تنگی کانال نخاعی به عنوان یکی از اصلی ترین درد های نواحی پایین کمر و البته گردن نام برد. تغییرات ستون فقرات که به دلیل افزایش سن رخ می دهند ممکن است منجر به کم شدن عرض کانالی شود که ریشه های عصب نخاع از آن عبور می کنند. تغییرات ستون فقرات ممکن است خود را از 50 سالگی به بعد نشان دهند. اما تنگی کانال نخاعی که یکی از آزاردهنده ترین درد های این ناحیه می باشد خود را بعد از سن 60 سالگی نشان می دهد. این درد از جمله معضلاتی است که خود را درمیان زنان و مردان به طور مساوی نشان می دهد. در این مطلب قصد داریم درباره تنگی کانال نخاعی ; علت, علائم و درمان آن برای شما صحبت کنیم. 

پیشنهاد میکنیم از ۲ فیلم نظرات بیمار + ۲ صوت توضیحات دکتر شمسا در این صفحه، حتما بازدید کنید.

در این قسمت ↓↓↓ میتوانید صوت دکتر سید علی شمسا (جراح و متخصص مغز و اعصاب ، دیسک و ستون فقرات) در مورد تنگی کانال نخاعی را گوش کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

درباره پخش ویدیو بیمار با تنگی کانال گردن دکتر علی شمسا-https://dralishamsa.com/

آشنایی با ساختار ستون مهره ها

ساختار ستون مهره از مهره های استخوانی تشکیل شده است که روی هم یک به یک قرار گرفته اند. بین این مهره ها ساختار هایی به نام دیسک قرار دارند و علاوه بر آن ستون فقرات با برخی عضلات و اعصاب نیز در ارتباط است. مطالعه کردن درباره ستون فقرات شما را در درک بهتر بیماری تنگی کانال نخاعی یاری می کند. پس در ادامه درباره تنگی کانال نخاعی ; علت, علائم و درمان آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تنگی کانال نخاعی

هنگامی که فضای اطراف نخاع دچار کاهش عرض شود به این وضعیت تنگ شدن کانال نخاعی گفته می شود. این اتفاق رشته های عصبی نخاع را زیر فشار برده و علائمی مانند ایجاد ضعف در اندام های تحتانی و درد هایی آزار دهنده را باعث می شود. اما بسیاری از افراد درباره علل این بیماری سوال دارند. در ادامه درباره علل این بیماری بیشتر توضیح خواهیم داد.

تنگی کنال نخاع کمری دکتر علی شمسا
می توانید (تنگی کانال نخاعی گردن) از زبان دکتر سید علی شمسا را گوش کنید:

چرا کانال نخاعی تنگ می شود؟

شاید بتوان از آرتریت به عنوان اصلی ترین دلیل تنگی کانال نخاعی یاد کرد. اگر درباره آرتریت اطلاعاتی ندارید بدانید که به هرگونه تخریب ساختار مفصلی در بدن آرتریت گفته می شود. در ستون مهره های افراد آرتریت به تخریب ساختار مفصلی و یا فقدان آب آن گفته می شود. در افراد کم سن و سال دیسک های ستون فقرات از وجود قدری آب برخوردار هستند. هرچه افراد دچار افزایش سن می شوند این دیسک ها آب خود را بیشتر از دست داده و خشک تر می شوند. این امر سبب می شود تا فضای ارتباطی بین دیسک ها کم شود. اگر بخواهیم به طور تخصصی درباره عوامل موثر در تنگی کانال نخاعی صحبت کنیم به موارد زیر باید اشاره کنیم:

  1. افزایش سن
  2. آرتروز
  3. نقش وراثت
  4. عدم پایداری ستون فقرات
  5. ایجاد تومور در ستون فقرات
  6. تروما
علایم تنگی کانال نخاعی www.dralishamsa.com

افزایش سن

در بدن انسان برخی بافت های همبند و یا همان برخی بافت های پیوندی به نام لیگامنت وجود دارند که سبب اتصال استخوان های ستون مهره ها می شوند. هرچه سن فرد افزایش یابد این ساختار های پیوندی دچار کشیدگی بیشتر می شوند. به علاوه اینکه این احتمال هم وجود دارد که زائده های کوچکی روی استخوان های ستون فقرات ایجاد شوند. به طوری که رشد این زائده ها به سمت کانال نخاعی باشد. بین ستون مهره ها ساختار هایی غضروفی به نام دیسک وجود دارند. این ساختار ها وظیفه ضربه گیر را بین استخوان ها دارند.

هرچه زمان بیشتر می گذرد این ساختار های ضربه گیر حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند. به بیان بهتر از نرمی آن ها کم می شود. در این شاهد این هستیم که برخی مفاصل به نام مفاصل فاست نیز شکننده تر می شوند. خلاصه که تمامی این عوامل می توانند روی هم رفته به تنگی کانال نخاعی کمک کنند.

آرتروز

درباره بیماری طاقت فرسای آرتروز همه ما شنیده ایم. درباره افرادی که آرتروز گردن و یا آرتروز در قسمت های دیگر بدن خود دارند شنیده های کافی به گوشمان خورده است. یکی از اصلی ترین عواملی که ممکن است روی سلامت ستون فقرات تاثیر بگذارد همین آرتروز می باشد. روماتیسم مفاصل و البته استئوآرتروز از اصلی ترین عواملی هستند که سبب می شوند تحت عنوان انواع آرتروز ستون فقرات را آزار دهند.

نقش وراثت در تنگی کانال نخاعی

ممکن است بسیاری از افراد از همان ابتدای تولد با کانال نخاعی بسیار کوچکی متولد شوند. به همین دلیل هرچه سن این افراد به جوانی و نوجوانی نزدیک تر می شود ممکن است این علائم یعنی یعنی علائم تنگی کانال نخاعی بیشتر خود را نشان دهند. به علاوه اینکه برخی ناهنجاری های ساختاری دیگر نیز ممکن است روی سلامت نخاع موثر باشند و درنتیجه فرد را به تنگی کانال نخاعی مبتلا کنند.

عدم پایداری ستون فقرات

درصورتی این عارضه خود را نشان می دهد که یکی از مهره های ستون فقرات نسبت به مهره زیرین خود رو به جلو لغزش داشته باشد. همین اتفاق به راحتی می توانند فضا را بر رشته های عصبی نخاع تنگ کند. یا به بیان بهتر فرد را به تنگی کانال نخاعی مبتلا کند.

درباره پخش ویدیو بیمار با کمر درد شدید دکتر شمسا-https://dralishamsa.com/

در ویدیوی بالا ↑↑↑ می توانید توضیحات دکتر سید علی شمسا و نظر یکی از بیماران عزیز در مورد جراحی ستون فقرات را تماشا کنید.

ایجاد تومور در ستون فقرات

برخی بافت های ستون فقرات ممکن است تحت تاثیر عواملی به صورت غیرطبیعی رشد کنند. این عوامل یعنی رشد بافت های ستون فقرات سبب می شوند تا با نفوذ این بافت ها به داخل کانال نخاعی فضا برای رشته های عصبی نخاع تنگ شود. به علاوه اینکه زوائد بافتی ممکن است سبب این شوند که استخوان ها رو به اضمحلال بروند. به طوری که سلول های استخوانی درچنین شرایطی ممکن است به دلیل فعالیت شدید از بین بروند. این عوامل ممکن است حتی چهارچوب حمایتی ستون فقرات را نیز از بین ببرند.

تروما

از جمله عواملی که سبب می شوند تا ستون فقرات دچار دررفتگی شود و درنهایت کانال نخاعی تنگ شود تروما می باشد. به طوری که درپی این اتفاقات برخی ترک ها و شکستگی ها روی این ساختار های استخوانی ایجاد می شوند. مجموعه این عوامل سبب می شوند تا با نفوذ زوائد استخوانی به داخل کانال نخاعی فضا برای رشته های عصبی نخاع تنگ شود.

تنگی کانال نخاعی چگونه تشخیص داده می شود؟

شاید از تشخیص این عارضه بتوان به عنوان یکی از سخت ترین تشخیص های پزشکی یاد کرد. چرا که ممکن است علائمی که برای این عارضه بروز کرده اند مربوط به عوامل دیگری نیز باشند. بسیاری از افراد که تنگی کانال نخاعی را تجربه می کنند سابقه ابتلا به مشکلات کمر را نداشته اند. به طوری که اگر از آنها بپرسید آیا به تازگی مصدومیت از ناحیه کمر را تجربه کرده اید جواب منفی می دهند. احتمالا اولین علائمی که در این افراد مربوط به تنگی کانال نخاعی خود را نشان می دهد ضعف و ناراحتی پاها باشد.

برخی مواقع لازم است که برای پی بردن به مشکل تنگی کانال نخاعی از دستگاه های عکسبرداری استفاده کرد. به طوری که برای افراد سی تی اسکن و یا ام آر ای تجویز می شود. به کمک این تصاویر می توان جزئیات بسیار دقیقی از مشکلات مربوط به ستون فقرات را بررسی کرد. به طوری که هم می توان از وضعیت ساختار های استخوانی باخبر شد و هم می توان وضعیت بافت های نرم را رصد کرد.

تنگی کانال نخاعی خود را با چه علائمی نشان می دهد؟

در ادامه بحث درباره تنگی کانال نخاعی ; علت, علائم و درمان های آن نوبت به بررسی علل این مشکل می رسد. در ادامه درباره علائم این بیماری بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • کمردرد
  • درد در اندام های تحتانی
  • بی حسی در اندام های تحتانی
  • دردی که هنگام نشستن و یا خم شدن ساکت میشود

درد کمر

افراد بعد از ابتلا به تنگی کانال نخاعی وابسته به اینکه تخریب مفصل یا همان ارتریت چقدر رخ داده باشد ممکن است دچار کمردرد بشوند و یا نشوند. یکی از دلایلی که سبب می شود کانال نخاعی تنگ شود خار های استخوانی آرتریتی می باشند.

تنگی کانال نخاعی-https://dralishamsa.com/

درد در اندام های تحتانی

این درد به درد سیاتیک نیز تعبیر می شود. کانال نخاعی سبب عبور اعصاب نخاعی می شود. وقتی که این اعصاب تحت فشار قرار می گیرند اندام هایی که تحت پوشش این اعصاب ها قرار می گیرند ممکن است دچار درد شوند. شروع این درد معمولا از سمت باسن می باشد. اما رفته رفته به سمت پایین رفته و پاهای افراد را هم دربر می گیرد. حتی پیشرفت این درد ممکن است سبب ایجاد ضعف و بی حسی نیز در این اندام ها بشود.

بی حسی در اندام های تحتانی

  • هرچه از درد این بیماری می گذرد اندام های تحتانی ممکن است بی حسی و سوزن سوزن شدن را نیز تجربه کنند. البته این را بدانید که قرار نیست علائمی مانند درد های شدید, سوزن سوزن شدن و بی حسی به طور همزمان به سراغ افراد بیایند.

دردی که هنگام نشستن و یا خم شدن ساکت می شود.

  • این اتفاق به این علت رخ می دهد که هنگام خم شدن شما رو به جلو ممکن است فضای کانال نخاعی افزایش بیابد. افرادی که این بیماری را دارند در بسیاری از موارد ممکن است با نشستن و یا خم شدن رو به جلو احساس تسکین درد کنند. شاید نظر بسیاری از بیماران این باشد که می توانند بدون مشکل با دوچرخه ثابت کار کنند. و یا می توانند با چرخ دستی ها به خوبی از فروشگاه خرید کنند. اما همین افراد بعد از راه رفتن به اندازه یک یا دو خیابان ممکن است دچار بی حسی و یا ضعف پاها شوند.

درمان تنگی کانال نخاعی

تا به اینجا توضیحات قابل قبولی درباره تنگی کانال نخاعی ; علت, علائم و درمان ارائه شد. اما بحث اینجاست که افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند چگونه می توانند درد خود را تسکین بدهند. این را بدانید که روش های درمانی متعددی برای این عارضه وجود دارد. شاید در بسیاری از موارد حتی با استفاده از دارو های مسکن و البته استراحت بتوان درد این بیماری را

ساکت کرد. قطعا تمامی درمان ها با این هدف ها انجام می شوند که درد فرد ساکت شود و البته فرد زودتر و سریع تر بهبود بیابد. طوری که فرد سریعا بتواند به زندگی عادی بازگشته و کارهای قبلی خود را انجام دهد. در ادامه درباره مهم ترین روش های درمان تنگی کانال نخاعی برای شما توضیح خواهیم داد.

درمان تنگی کانال نخاعی دکتر سید علی شمسا

فیزیوتراپی

به کمک فیزیوتراپی فرد بیمار می تواند بسیاری امور روزانه خود را اصلاح کند. به عنوان مثال یاد می گیرد که چطور صحیح بنشیند و یا درست بایستد. حتی راه رفتن درست هم به او آموزش داده می شود. به کمک این علائم می توان انتظار این را داشت که علائم فرد رو به شدیدتر شدن نروند و علائمی که سبب بروز درد می شوند برطرف شوند. اما فیزیوتراپی تنها یکی از راه های درمان مشکل تنگی کانال نخاعی می باشد.

درمان تنگی کانال نخاعی به کمک دارو

بسیاری از ریشه های عصبی نخاع به دلیل التهاب بافت های این ناحیه ممکن است تحت فشار قرار گیرند. به همین دلیل با استفاده از دارو های رفع التهاب می توان جلوی بروز بیشتر علائم این بیماری را گرفت. داروهایی از قبیل آسپرین و یا ایبوپروفن از جمله دارو هایی هستند که در این باره می توانند به شما کمک کنند. با استفاده از این دارو ها التهاب بافت های ستون فقرات برداشته شده و ریشه های عصبی نخاع آزادانه تر در وضعیت خود قرار خواهند گرفت.

دارو های استروئیدی

ریشه های عصبی و تنگی کانال نخاعی سبب تحمیل درد های بسیاری به فرد می شوند. به همین دلیل از تزریق اپیدورال استروئید ها می توان به منظور تسکین درد هایی استفاده کرد که ریشه آن ها تنگی کانال نخاع و البته حساسیت ریشه های عصبی می باشد. به علاوه اینکه درصورت بیرون زدگی فتق دیسک بین مهره ای و تورم ناشی از آن هم این تزریق می تواند مفید باشد.

این دارو در واقع دارویی ترکیبی از کورتیزون و البته دارویی با ماهیت بی حسی موضعی می باشد. محل تزریق این دارو در پایین کمر می باشد. البته این روش معمولا برای پزشکان در اولویت نیست. بلکه زمانی از این روش استفاده می شود که روش های دیگر پاسخگو نباشند.

دکتر سید علی شمسا
جراح و متخصص مغز و اعصاب , دیسک و ستون فقرات
عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و اروپا بررسی و مشاوره رایگان تصاویر MRI

اوزون تراپی

به جرئت می توان از اوزون درمانی به یک عنوان یک روش بی خطر و بی عوارض یاد کرد. در این روش از گاز اکسیژن خالص استفاده می شود. این گاز به ستون فقرات و درد در محلی که به دلیل تنگی کانال نخاعی درد ایجاد شده است تزریق می شود. این اکسیژن اعصاب شما را از زیر فشار خارج می کند و درد های شما را تسکین می دهد.

درمان تنگی کانال نخاع www.dralishamsa.com

استفاده از این روش منوط به بکارگیری دستگاه رادیوفرکانس می باشد. به طوری که این دستگاه در مسیر کنترل درد به متخصص کمک می کند. به طوری که جریانی با شدت کم از امواج رادیوفرکانس به ستون مهره ها هدایت می شوند. این کار با کمک سوزن هایی عایق انجام می شود. این کار موجب می شود تا ارسال پیام های درد به مغز مختل شود. به همین دلیل درد تسکین پیدا می کند.

درمان با ماساژ

یکی از اصلی ترین اقدامات به منظور رفع درد و نیز رفع گرفتگی ماهیچه ها درمان با ماساژ می باشد. این کار را هم می توانید با قدرت انجام دهید و هم امکان انجام این کار به صورت سطحی فراهم است. اگر عضلات مجاور ستون فقرات غیرفعال شده باشند و یا دچار ضعف شده باشند به کمک ماساژ می توان این مشکل را برطرف کرد.

درمان به کمک طب سوزنی

این روش درمانی که در فرهنگ چین رواج داشته است همواره یکی از بهترین روش ها تلقی می شده است و در نوع خودش واقعا شاهکاری می باشد. کشور های آسیایی از جمله و سایر کشور های شرق و مرکز آسیا از قدیم این روش را برای تسکین بسیاری از ناراحتی ها مورد استفاده قرار می داده اند. سوزن های کوچکی را می توان در مجاورت اعصاب نخاعی مورد استفاده قرار داد. این کار سبب می شود تا جریان خون در این ناحیه بهبود یابد. به همین دلیل می توان انتظار این را داشت که علائم تنگی کانال نخاعی بهبود بیابند.

تی ان اس

علت تنگی کانال نخاعی دکتر شمسا

تی ان اس خود مخفف یک عبارت گسترده تر به معنای تحریک کردن الکتریکی اعصاب به کمک پوست می باشد. این دستگاه برای درمان افرادی که دچار تنگی کانال نخاعی شده اند به عنوان بخشی از برنامه درمانی این عزیزان استفاده می شود. چرا که به تنهایی نمی توان انتظار این را داشت که این دستگاه مدت زمانی طولانی فرد را تسکین دهد. اگر این دستگاه و این روش به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند تسکین درد کوتاه تر طول خواهد کشید.

روش های مختلفی برای استفاده از دستگاه تی ان اس مطرح هستند. برای نمونه می توان به تحریک در عصب های حسی اشاره کرد. این روش به منظور تحقق نظریه کنترل دروازه ورودی عمل می کند. این مکانیزم اینطور توضیح می دهد که می توان با استفاده از مسدود کردن دروازه هایی که پیام های درد از آن ارسال می شود ایجاد درد را کنترل کرد و مسیر ارسال سیگنال های درد را مسدود کرد. روش دیگر تحریک نیز تحریک در سطح موتور می باشد. استفاده از این روش سبب می شود تا بدن خودش برخی مواد مسکن را به طور طبیعی ترشح کند. از این طریق می توان التهاب را برطرف کرد و درد فرد را تسکین داد.

مگنت تراپی

می توان از این روش به عنوان یکی از روش هایی یاد کرد که به شکلی کاملا گسترده در سطح دنیا انجام می شود. کاربرد این روش در درمان درد تنگی کانال نخاعی بارها به پزشکان و متخصصان اثبات شده است. این روش دارای وسایل مخصوص خود می باشد. از جمله این روش ها می توان به ساپورت های گسترده کمر اشاره کرد.

  دکتر سید علی شمسا (www.dralishamsa.com)دور کردن ران ها از هم

نقش ورزش در درمان درد تنگی کانال نخاعی

می توان از پیاده روی به عنوان یک روش موثر و مفید برای افرادی یاد کرد که از درد تنگی کانال نخاعی رنج می برند. این روش هیچ آسیبی را به همراه ندارد. به علاوه اینکه می توانید به تناسب سلامت خود و البته شدت دردی که تحمل می کنید سطح پیاده روی را شدیدتر و یا آرام تر کرد. به طور کلی بهتر است که در روز زمانی خاص را به پیاده روی اختصاص بدهید. می

توانید این زمان را برای بعد از اتمام کار خود در محل کار درنظر بگیرید. به علاوه اینکه بعد از ناهار هم می توان پیاده روی کرد.

به علاوه اینکه فشار روحی را هم می توان به کمک ورزش به خوبی تسکین داد. اگر بتوانید پیاده روی را در فضای بازی انجام بدهید برای روحیه شما تاثیر بسیار خوبی داشت. درمیان فعالیت های ورزشی دیگری که برای درد تنگی کانال نخاعی مفید می باشند می توان به شنا اشاره کرد. شنا سبب می شود تا ماهیچه های کمر شما به خوبی تقویت شوند. به علاوه اینکه تماس بدن شما با آب سبب می شود تا تحمل وزن بدن شما بهتر شود.

درمیان ورزش هایی که انجام می دهید فراموش نکنید که حرکات کششی را هم انجام دهید. این حرکات معمولا از سوی پزشک بریا شما تجویز می شوند. انجام این حرکات روند تسکین درد را بهبود می بخشد. حتی اگر فردی این عمل را متحمل شده باشد برای تسریع بهبودی فرد و بازگشت به زندگی قبلی نقش ورزش بسیار مهم است.

سخن آخر

در این مطلب به طور کامل درباره تنگی کانال نخاعی ; علت, علائم و درمان توضیحات کاملی را خدمت شما ارائه کردیم. دانستید که این عمل خود به روش های مختلفی انجام می شود. این را بدانید که هر روش جراحی ممکن است با توجه به ویژگی های خاصی از افراد تعیین شود. به بیان بهتر اینکه برای هر فرد از کدام روش جراحی استفاده شود به ویژگی های مختلف فرد بستگی دارد. برای نمونه می توان به سن فرد و البته بیماری های زمینه ای او به عنوان مهم ترین این مشخصه ها اشاره کرد. در باره هرچیزی که در حوزه این عمل جراحی باید توضیح داده می شد صحبت های کافی مطرح شد.

از انواع روش های این جراحی گرفته تا عللی که سبب بروز این بیماری می شوند. به علاوه اینکه درباره درمان های غیر جراحی این بیماری هم اشاره کردیم. امیدواریم شما عزیزان با خواندن این مطلب به طور کامل به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. 

دکتر سید علی شمسا
جراح و متخصص مغز و اعصاب , دیسک و ستون فقرات
عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و اروپا
بیش از ۵۰۰۰ عمل جراحی موفقیت آمیز

ادرس پیج اینستاگرام:

https://www.instagram.com/dralishamsa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید