دیسک گردن یکی از خفیف ترین بیماری هایی است که می تواند باعث بروز سردرد شود. به طوری که این سردرد یکی از غیر قابل تحمل ترین مواردی است که بسیاری از پزشک ها نیز به آن توجهات خاصی نشان می دهند. ما در این مقاله می خواهیم ارتباط بین دیسک گردن و سردرد را بررسی کنیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید تا به شما مواردی را در این زمینه ارائه دهیم.

فهرست مطالب

نشانه های سردرد حاصل از دیسک گردن چه می باشد؟

یکی از علائم سردرد ناشی از دیسک گردن این است که اگر گردن شما ناگهان حرکت کند دردی کل سر شما را فرا میگیرد. مورد دیگر نیز این می باشد که وقتی گردن شما برای مدتی در حالت خودش باقی بماند، دچار سر درد می شوید.

تنگی کانال نخاعی3

موارد زیر ارتباط بین دیسک گردن و سردرد را نشان می دهد که عبارتند از:

1-درد در یک طرف سر یا صورت که فقط همین قسمت ها را شامل می شود

2- یک درد ثابتی که کل سر شما را فرا میگیرد

3- در هنگام سرفه و عطسه و یا در هنگام کشیدن یک نفس عمیق احساس درد خواهد کرد.

4- اگر روزی احساس درد نداشته باشید، ممکن است باز در روزهای آینده این احساس را داشته باشید.

5- اگر گردن شما حالت سفتی به خودش بگیرد و نتوانید گردن خودتان را حرکت دهید . معمولا باعث می شود که شما به دلیل دیسک گردن، سردردی را در خود احساس نمایید.

6- ممکن است که شما به خاطر دیسک گردن و ارتباطی که با سردرد دارد، به صورت نقطه ای درد را متوجه شویددردی که در یک نقطه مانند پشت، جلو یا کنار سر یا چشم شما باقی می ماند.

باز ممکن است علاوه بر علائم بالا موارد دیگر نیز جز نشانه های ارتباط بین دیسک گردن و سردرد باشند که شامل موارد زیر می شود:

1-ممکن است که از نظر درونی احساسات بدی داشته باشید به عنوان مثال احساس ناراحتی در بخش های داخلی بدن

2- ممکن است به خاطر دیسک گردن و سردرد در بازو و یا شانه خود احساس درد داشته باشید.

3- اگر نورشدیدی احساس کنید ممکن است درد شما تشدید شود. 4- در برخی مواقع احساس تاری دید نیز وجود دارد.

دیسک گردن و سردرد1

برخی از افراد همزمان دچار دیسک گردن و سردرد می شوند و این امر می تواند درک آنچه را که واقعاًدر جریان است دشوار کند. علت این امر این است که بسیاری از موارد می توانند باعث سردرد ناشی از دیسک گردن شوند، و گاهی اوقات هیچ راهی برای تشخیص دقیق آن وجود ندارد.

ارتباط بین دیسک گردن و سردرد میتواند ناشی از مشکلات استخوانهای گردن مفاصل یا عضلات گردن باشد که در طول زمان اتفاق میافتد. به عنوان مثال، افرادی که در مشاغل خاصی مانند آرایشگری، نجاری و رانندگی مثل رانندگی کامیون فعالیت می کنند، به علت نحوه نگه داشته شدن گردن و سر دچار سردرد شدید به علت دیسک گردن می شوند

گاهی اوقات سردرد ناشی از دیسک گردن در افرادی اتفاق می افتد که سر خودشان را به طور مستقیم قرار می دهند. و این امر باعث می شود که وزن اضافی روی گردن و قسمت بالایی پشت شما وارد شود.

البته این امر می تواند ناشی از زمین خوردن، آسیب ورزشی، یا آرتریت نیز باشد. حتی فشردگی در رگ های اعصاب گردن می تواند باعث سردرد شود، و ارتباط بین دیسک گردن و سردرد در این امر می تواند توسط پزشک شناسایی شود

البته می توانیم بگوییم که سردردهای این چنینی نیز می توانند ناشی از وجود یک تومور در قسمت های فوقانی ستون فقرات و یا در نزدیکی گردن باشند.

دیسک گردن و سردرد12

تشخیص سردرد ناشی از دیسک گردن چگونه انجام می شود؟

از آنجایی که انواع مختلفی از سردرد وجود دارد، ولی سر درد ناشی از دیسک گردن یک عامل مهم به نظر می رسد شما نیز باید بعد از ابتلا به درد ناشی از این دو به پزشک مراجعه نمایید. پزشک شما را معاینه می کند و ممکن است در این خصوص نیز سوالاتی از شما بپرسد تا بفهمد محل دقیق درد در کجا می باشد.

اگر سردرد ناشی از دیسک گردن شما بیشتر بود باید به دکتر موارد زیر را گوشزد کنید:

1- سردرد شما با گذشت زمان بیشتر می شود 2- همچنین اگر آسیبی و یا ضربه ای به گردن و یا سرتان وارد شده را

نیز باید به دکتر بگویید.

اگر سردرد شما ناگهانی باشد و درد زیادی را نیز بر شما تحمیل کند و یا اگر در اثر درد زیاد به خاطر دیسک گردن و سردرد شما احساس سرگیجه نیز داشتید، در این صورت باید به پزشک مراجعه نمایید.

برای بررسی عوامل مربوط به دیسک گردن و سردرد پزشک عوامل زیر را جهت پیدا کردن محل درد استفاده می کند.

اولین مورد استفاده از اشعه ایکس می باشد. از اشعه ایکس برای تصویربرداری از استخوان های گردن و ستون فقرات استفاده می شود.

مورد بعدی استفاده از سی تی اسکن می باشد. پزشک بنابر تشخیصی که می دهد استفاده از سی تی اسکن را ملزم به تشخیص محل درد تحویز می کند

همچنین از ام آر آی نیز استفاده می شود به طوری که این روش تصاویر دقیقی از سر و گردن و ستون فقرات به ما می دهد.

در برخی مواقع پزشکان از بلاک عصبی نیز استفاده می کنند تا درد را تشخیص دهند. در این خصوص از بلاک عصبی استفاده می شود تا محل درد نشخیص داده شود و بعد، از داروهای بی حس کننده نیز استفاده می شود تا درد از بین برود. اگر درد از طریق بلوک عصبی از بین رفت، این مورد به این معنی می باشد که سردرد شما احتمالاًناشی از مشکلی در اعصاب گردن شما بوده است. بلوک عصبی نیز یکی از راه های درمان سردرد ناشی از دیسک گردن می باشد.

همچنین ممکن است پزشک در طول معاینه از شما بخواهد تا سر و گردن خود را به روش خاصی حرکت دهید تا متوجه شود که محل دقیق درد کجاست. پزشک همچنین ممکن است روی نواحی خاصی از گردن شما فشار بیاورد تا ببیند آیا این مورد باعث سردرد می شود یا خیر.

حتی ممکن است برای تشخیص درد ناشی از دیسک گردن پزشک آزمایشات دیگری برای شما تجویز کند تا ببیند آیا مشکل دیگری وجود ندارد که باعث سردرد شما شده باشد.

دیسک گردن و سردرد13

روش های درمانی

در خصوص سردرد های ناشی از دیسک گردن ، راه های مختلفی برای کاهش درد وجود دارد که شامل موارد زیر می شود.

اولین مورد استفاده از دارو می باشد. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (آسپرین یا ایبوپروفن)، شل کننده های عضلانی و سایر داروهای مسکنی ممکن است درد را کاهش دهند.

استفاده از بلوک عصبی نیز مورد بعدی می باشد: این ممکن است به طور موقت درد را تسکین دهد و تا مدتی دردی احساس نکنید

استفاده از فیزیوتراپی نیز مورد بعدی می باشد. انجام حرکات کششی و ورزشی می تواند در این خصوص کمک کننده باشد . البته با مراجعه با فیزیوتراپ و انجام برخی حرکات ورزشی مشکل شما بر طرف می شود.

همچنین برخی تکنیک های دیگر مثل یوگا و طب سوزنی نیز وجود دارد که می توانید برای ازبین بردن سردرد ناشی از دیسک گردن از آن ها استفاده کنید.

جراحی نیز روش آخر می باشد و این مورد در صورتی است که دیگر پزشک چاره ای جز انجام آن نداشته باشد.

کلام آخر:

در این مقاله ما ارتباط بین دیسک گردن و سردرد را بررسی کردیم. باید بدانیم که سردرد ناشی از دیسک گردن وارتباط بین این دو امری مهم است و اگر فردی به دلیل دیسک گردن به سردرد مبتلا شد باید به پزشک مراجعه کند، و هر چه زودتر نسبت به درمان این درد اقدامات لازم را به انجام برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید