بیماری‌ها و درد اسکلتی، خصوصا در کمر، زانو و گردن، امروزه بسیار فراگیر شده است. زندگی صنعتی و فشرده امروزی دلیل این امر است. یکی از مهم‌ترین اختلالات هم، دیسک گردن است. خم کردن طولانی مدت سر و استفاده زیاد از تلفن همراه و کامپیوترها باعث وارد آمدن فشار مضاعفی به گردن، این ساختار ظریف و پراهمیت می‌شود و بیماری دردناکی به نام دیسک گردن ایجاد می‌کند. اما آیا هر دردی در گردن نشانه این بیماری است؟ اصولا دیسک گردن چه مشخصه‌ها و علائمی دارد؟ چگونه بفهمیم که به آن مبتلا شده ایم یا خیر؟ درمان این اختلال به چه صورت است؟ پاسخ تمام این سوالات را در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

فهرست مطالب

دیسک گردن به چه چیزی گفته می‌شود؟

برای یافتن پاسخ این پرسش، لازم است تا نگاهی به ساختار ستون مهره‌ها که از ناحیه گردن عبور می‌کند بیندازیم. نخاع، مجموع اعصاب طولانی و مهم دستگاه عصبی مرکزی است که مغز قسمت قابل توجهی از پیام‌ها را بین مغز و بدن (و نیز از بدن به مغز) انتقال می‌دهد. همچنین، نخاع محل برخی انعکاس‌ها و مدیریت برخی اعمال نیز هست. این ساختار حیاطی، توسط مهره‌ها که استخوانی هستند احاطه و حفاظت می‌شود. 

همان‌گونه که عنوان کردیم، مهره‌ها استخوان اند. بنابراین در صورت حرکت، به هم ساییده می‌شوند و علاوه بر از بین رفتن، باعث درد می‌شوند. برای حل این مشکل، ساختاری نسبتا نرم و با فرم ژله‌ای بین هر دو مهره قرار گرفته که حرکت بدون اصطکاک آن‌ها را تامین می‌کند. به این بالشتک ژله‌‌ای، دیسک می‌گویند که در گردن، دیسک گردن نام دارد.

در صورتی که در اثر عوامل مختلف، دیسک از جای خود جابجا شود و بیرون بزند، بیرون زدگی دیسک گردن ایجاد می‌شود که مختصرا به آن دیسک گردن می‌گویند. البته این عبارت علمی نیست، ولی در این مقاله از آن برای اختصار استفاده کرده‌ایم.

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم؟

چه عواملی باعث ایجاد دیسک گردن می‌شوند؟ افراد مستعد کدامند؟

این بیماری می‌تواند به سبب عوامل بسیاری ایجاد شود. کهولت سن و فرسایش دیسک، ضربه‌های ناگهانی (خصوصا در تصادفات رانندگی)، سبک زندگی ناسالم و خم کردن طولانی مدت سر و هر عامل دیگری که سبب افزایش فشار مداوم روی گردن باشد ممکن است ایجاد دیسک گردن کند. 

افرادی مانند خیاط‌ها، تعمیرکاران موبایل، نویسندگان و محققان، برخی ورزشکاران و سازندگان جواهر و ملیله کاران و افرادی که به طور مداوم با سر خود وسیله حمل می‌کنند از اقشار مستعد این اختلال به شمار می‌روند. دلیل آن، وارد شدن فشار زیادی به گردن، برخلاف وظیفه طبیعی این عضو است.

عوارض و علائم دیسک گردن شامل چیست؟

رایج‌ترین و اولین علامت مشهود در این بیماری، درد، خصوصا حین چرخش سر یا دراز کشیدن است. بیمار وقتی می‌خواهد به اطراف نگاه کند، با درد گردن مواجه می‌شود. یکی دیگر از علائم رایج آن، خشک شدن گردن و ماهیچه‌های شانه است. خصوصا صبحگاه، هنگام بیدار شدن از خواب، احساس خشکی در این ناحیه حس می‌شود.

علامت‌ها و عوارض دیگر نیز شامل سردرد و سرگیجه، درد بازوها و بقیه قسمت‌های دست، گزگز، سوزش و بی حسی گردن، شانه و دست‌ها و همچنین در برخی موارد، بی حالی عمومی است. 

درمان دیسک گردن

آیا با هر نوع درد گردن از ابتلا به دیسک گردن مطمئن شوم؟

خیر، به هیچ وجه!

با اینکه این بیماری رایج‌ترین علت درد گردن است، الزاما هر دردی در این عضو نشانه آن نیست. به طور مثال در صورتی که دیسک‌های گردن پاره یا ملتهب شوند هم علائم مشابهی  ظاهر می‌شود. به علاوه، گرفتگی و کوفتگی ماهیچه دلتوئید و ذوزنقه‌ای و عضلات گردن هم ممکن است باعث درد مشابهی شود که با استراحت برطرف خواهد شد. به همین صورت، بعضا بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا نیز می‌تواند درد گردن ایجاد کند.

برای تشخیص دیسک گردن چه باید کرد؟

دردهای ایجاد شده در ناحیه گردن و شانه مهم اند و در برخی موارد، در صورت عدم توجه ممکن است مشکلات جدی و وخیم ایجاد کنند. بنابراین، در صورت احساس ناراحتی، حتما در قدم اول به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا با استفاده از نتایج معاینه بالینی و علائم، CT اسکن و نیز MRI، مشکل احتمالی هر چه زودتر تشخیص داده شود.

گاهی اوقات، افراد غیرمتخصص، با تشخیص اشتباه خود و پیشنهاد اعمال غیراصولی درمانی ممکن است مشکل را دو چندان کنند. برای جلوگیری از این موارد و دریافت بهترین مشاوره پزشکی از سوی بهترین متخصصان باتجربه سطح کشور، با ما تماس بگیرید. سابقه درخشان و نظرات بیماران بهبود یافته، اعتبار ما را تضمین می‌کند. منتظر تماس شما هستیم!

تشخیص دیسک گردن

در صورت ابتلا به این بیماری، درمان چگونه خواهد بود؟

پس از تشخیص دیسک گردن، مرحله اول که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، حفظ آرامش و تصمیم برای آغاز درمان است. مطمئن باشید که روش‌های بسیاری برای درمان این بیماری وجود دارد. در صورت هرگونه سوال و ابهام، می‌توانید سوالاتتان را با متخصصین ماهر ما در میان بگذارید.

در مرحله بعدی، نوبت به درمان می‌رسد. در موارد خفیف و متوسط، استراحت و فیزیوتراپی توسط پزشک پیشنهاد می‌شود. اگر مورد خفیف باشد، با چند روز تا چند هفته استراحت و پرهیز از فعالیت‌های سنگین، درد بهبود پیدا می‌کند. همچنین درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی نیز ممکن است. حرکات ورزشی، لیزر و ماساژ که توسط یک فیزیوتراپیست ارائه می‌شود، می‌تواند ناراحتی بیمار را به تدریج از بین ببرد. فیزیوتراپی، اصولی ترین روش برای درمان موارد غیرحاد است که پایه و اساس علمی دارد و برای اکثر افراد به خوبی پاسخگو است.

در کنار استراحت و فیزیوتراپی دیسک گردن، داروهایی نیز برای تسهیل فرآیند و بهبود درد تجویز می‌شود. همچنین آب درمانی، روش‌های سرما و گرما، مغناطیس درمانی و طب سوزنی نیز ممکن است در مواردی کمک کننده باشد. 

عمل جراحی دیسک گردن

در صورتی که بدن بیمار به هیچ کدام از موارد بالا پاسخ مناسب ندهد، آخرین گزینه، عمل جراحی است. این امر در شرایطی است که بیماری باعث درد شدید و بی حالی عمومی پایدار شده است و اعمال روزانه فرد با مشکل مواجه است.

کلام آخر:

بنابر مطالب عنوان شده طی این مطلب، یکی از بیماری‌های رایج اسکلتی امروزی، دیسک گردن است. در اثر حرکت دیسک بین مهره‌های گردن از جای خود، این بیماری به وجود می‌آید و می‌تواند باعث درد، گزگز و سوزش در نواحی گردن، شانه و دست‌ها شود. فیزیوتراپی و درمان‌های جانبی نیز با تجویز متخصص به حل مشکل کمک می‌کنند. اما در آخر نباید فراموش کرد که بهترین استراتژی، پیشگیری از ابتلا به وسیله اصلاح روش زندگی و کاهش فشار بر گردن و کمر می‌باشد. سلامت و بهروز باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید