چه زمانی دیسک گردن نیاز به عمل دارد؟

دیسک گردن یکی از عارضه های دردناک در این ناحیه می باشد که قصد بررسی آن را به طور تخصصی داریم. همانطور که می دانیم محور استخوانی عمودی بدن را ستون فقرات تشکیل می دهد. این محور استخوانی در بخش گردنی دارای هفت استخوان می باشد. وظیفه این قسمت را می توان حمایت از سنگینی سر دانست و همچنین اتصال این بخش به شانه و بدن را دیگر وظیفه این ساختار می توان دانست. 

اصولا درد گردن را نمی توان محدود به یک علت فقط دانست. اما این را بدانید که هرگونه آسیب و یا انحطاطی که برای صفحات یا همان دیسک های گردنی شما رخ ده این درد را تشدید کرده و چه بسا سبب سرایت آن به سمت پایین بازو شود. در این مقاله قرار است به طور کامل به مشکل دیسمک گردن بپردازیم و سپس به سراغ این موضوع برویم که چه زمانی دیسک گردن نیاز به عمل دارد. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دیسک گردن

دیسک گردن که نزد بسیاری از افراد به فتق دیسک گردن نیز شناخته می شود از وضعیتی خبر می دهد که صفحات یا همان دیسک های بین مهره ای دچار پارگی شده اند. در چنین وضعیتی مرکز هسته دیسک به سمت کانال نخاعی در کشیده می شود. این اتفاق سبب تحریک ریشه های عصبی نخاعی می شود. ضعیف شدن دیسک نتیجه اش ا بین رفتن انعطاف پذیری آن و البته کوچک شدن آن می باشد. 

دیسک گردن خود را با چه علائمی نشان می دهد؟

مهم ترین علائمی که خبر از بروز مشکل فتق دیسک گردن خبر می دهند به شرح زیر می باشند:

درد ماهیچه ای که خود را در ناحیه گردن تا شانه های فرد نشان می دهد. 

حس سوزش که آن را می توان در بخش هایی مانند گردن و بازو و البته شانه حس کرد. 

ایجاد حس ضعف در بازو های فرد را می توان دیگر علائم این عارضه دانست. 

از طرف دیگر حسی مانند سوزن سوزن شدن نیز ممکن است در بازو های فرد دارای این مشکل ایجاد شود. 

در مواقعی هم این عارضه خود را با علائمی مانند اسهال خونی و نیز عدم وجود تعادل در فرد نشان می دهد

دیسک گردن و سردرد12

فرد دارای فتق دیسک گردن کدام گزیه های درمانی را رو به روی خود می بیند؟

اگر برای این بیماری به پزشک مراجعه کنید پزشک راهکار هایی را به شمار می گوید که تنها رعایت صد در صدی این راهکار ها می تواند به بهبودی شما منجر شود. از مهم ترین راه حل های رایجی که از سوی پزشکان ارائه می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر شیوه انجام فعالیت های خود و یا کاهش سرعت انجام فعالیت, برای نمونه هنگامی که می خواهید جسمی را بلند کنید باید این امر به گونه ای انجام شود که کمترین فشار به ستون فقرات و به خصوص ستون فقرات گردنی شما وارد شود. 

انجام تمرینات توصیه شده از سوی پزشک برای افزایش قدرت ماهیچه های اطراف ستون فقرات در قسمت گردن.

داشتن استراحت کافی.

راه دیگر را می توان استفاده از دارو های ضد التهاب دانست. 

استفاده از کمپرس یخ 

جلسات فیزیوتراپی نیز برای حل این مشکل گردنی می تواند بسیار مفید باشد. 

در مواقعی هم تنها راه درمان این مشکل عمل جراحی می باشد. 

درمان پارگی دیسک گردن

عارضه دیسک گردن چه زمانی شکل جدی به خود میگیرد؟

اگر فرد همان ابتدای حس کردن علائم این عارضه برای درمان آن گام بردارد آثار این مشکل بدون سختی از بین می روند. اما اگر باوجود فشرده شدن رشته های عصبی نخاعی سهل انگاری فرد ماه ها و یا سال ها طول بکشد باید انتظار دائمی شدن این مشکل را بکشد. پس درصورتی که اولین علائم مانند سوزن سوزن شدن و یا ضعف ماهیچه ای را در عضلات گردن و یا بازو حس کردید برای درمان اقدام کنید. 

چه زمانی دیسک گردن نیاز به عمل دارد؟

همانطور که دیدید ممکن است این مشکل به کمک درمان های غیر جراحی نیز برطرف شود. اما اگر باوجود این درمان ها بروز علائم فتق دیسک گردن تا شش ماه طول بکشد آنگاه گزینه عمل جراحی مطرح می شود. طوری که سوزن سوزن شدن عضلات ناحیه مربوطه و یا حس ضعف و عدم وجود حس باوجود این درمان ها رو به شدید شدن بروند حتی گزینه جراحی ممکن است زودتر از این ها هم مطرح شود. 

روش های جراحی برای درمان دیسک گردن بیشتر از یک مورد می باشند. برای نمونه می توان به دیسککتومی اشاره کرد. از طرف دیگر فیوژن سرویکس نیز می تواند گزینه موثر دیگری باشد. اینکه پزشک از کدام روش جراحی استفاده می کند به عوامل زیر ربط دارد:

رشته عصبی نخاعی درگیر دقیقا کجاست؟

سوابق پزشکی بیمار چگونه اند؟

و ….

به طور کلی اگر موارد زیر را در خود حس می کنید بدون معطلی باید به سراغ جراح متخصص بروید:

نداشتن عملکرد صحیح 

تحمیل فشار بر عصب از سوی قطعه دیسکی که در کانال نخاعی قرار دارد

شدت بالایی از درد که ناتوانی را به همراه دارد.

ذکر این نکته هم دارای اهمیت می باشد که برای عمل جراحی درمان دیسک گردن نیاز به بیهوشی عمومی می باشد. طوری که نمی توان روی بی حسی نخاعی حساب باز کرد. از طرف دیگر فردی که قصد تحمل عمل جراحی را دارد باید زمانی برابر با دو تا شش هفته برای بهبودی برنامه ریزی کند. 

دیسک گردن2

جراحی دیسک گردن در چه صورتی هدفمند می باشد؟

جراحی که برای درمان مشکل دیسک گردن انتخاب می کنید به طور کلی باید نسبت به دو اصل توجه کند. این دو اصل شامل موارد زیر می باشند:

جراحی فتق دیسک گردن باید سبب از بین رفتن هرگونه فشار برروی عصب و رفع فشردگی آن شود. 

این عمل جراحی همچنین باید سبب افزایش ثبات در ستون فقرات شود.

کلام آخر:

دیسک گردن از جمله مشکلات موجود در ستون فقرات گردنی می باشد که درصورت توجه به موقع می تواند بدون هرگونه سختی درمان شود. اما درصورتی که فرد در درمان این بیماری کوتاهی کند باید انتظار یک عمل جراحی با نیاز به دوره استراحت قابل توجه را داشته باشد. بنابراین اگر اولین علائم این عارضه را حس می کنید در اولین فرصت خود را به پزشک متخصص نشان دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید