عصر تکنولوژی و ماشین، سراسر فایده نیست! یکی از بزرگترین مشکلات تکنولوژی‌های مدرن، به وجود آوردن مشکلات جسمانی و فیزیکی برای افراد است. حین استفاده بلند مدت از کامپیوتر و تلفن همراه،گردنعضوی است که فشار زیادی را تحمل می‌کند. پارگی دیسک گردن از بیماری‌های شایع است که در اثر استفاده بی رویه از این دستگاه‌ها بروز می‌کند. ضربه وارد شده طی یک تصادف رانندگی نیز از عوامل ایجاد پارگی دیسک گردن است. اما پارگی دیسک گردن چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟ درمان آن به چه صورت است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

فهرست مطالب

"دیسک گردن" چیست و چه تفاوتی با پارگی دیسک گردن دارد؟

یکی از اشتباهات مصطلح، به کار بردن عبارتدیسک گردنبه جای عنوان بیماری‌های مختلف، مانند بیرون زدگی دیسک گردن و یا پارگی دیسک گردن است. باید بدانیم که دیسک گردن به بالشتک ژله مانندی گفته می‌شود که بین دو مهره از ستون مهره‌های انسان قرار دارد. علت وجود و کارکرد آن نیز، کمک به کاهش اصطکاک و تسهیل لغزش استخوان‌های ستون مهره کنار هم است. بنابراین از لحاظ علمی، استفاده ازدیسک گردنبه جای نام بیماری‌های مختلف، اشتباه است. 

پارگی دیسک گردن چه اختلالی است؟

همان طور که گفتیم، دیسک گردن نوعی بالشتک یا محفظه ژله‌ای است که بین دو مهره قرار می‌گیرد. درون دیسک، مایع مفصلی قرار گرفته و آن را نرم و لغزش استخوان‌ها را ساده می‌کند. برای توضیح بهتر ویژگی‌های آن، مثالی مي‌زنيم. كيسه آب گرمی را تصور کنید که در آن پر از آب است. کیسه نقش دیسک و آب درون آن هم نقش مایع مفصلی را دارد. حال، در صورتی که در پی هر آسیب ناگهانی یا بلند مدت، این محفظه پاره شود و مقداری از مایع درون آن به بیرون نشت کند، پارگی دیسک گردن رخ داده است. این آسیب‌ها می‌تواند شامل آسیب تازیانه‌ای (ضربه شدید وارده به گردن حین تصادف رانندگی)، افزایش سن و خم کردن طولانی مدت سر در طی روز باشد.

دیسک گردن احتایج به عمل دارد2

علائم پارگی دیسک گردن

در صورتی که مایع درون دیسک به خارج نشت کند، وارد کانال عصبی می‌شود و اعصاب و نخاع را تحت فشار قرار می‌دهد. در این حالت حتی ممکن است قدرت انتقال پیام عصب و در نتیجه، قدرت انقباض و انعکاس ماهیچه خاصی کاهش یابد. از این رو، کاهش انقباض ماهیچه (مثلا ماهیچه سه سر بازو در برخی افراد) یکی از علائم نیازمند مراقبت می‌باشد.

از علائم واضح این بیماری می‌توان به درد، تورم و قرمزی و همچنین گزگز و سوزش محل پارگی در گردن اشاره کرد. بی حسی و بی حالی عمومی و درد در هنگام چرخش گردن، به علاوه خشک شدن ماهیچه آن نیز از عوارض بیماری هستند.

درمان پارگی دیسک گردن

در صورت مشاهده علائم چه باید کرد؟

در صورتی که علائم ذکر شده احساس شوند، در اسرع وقت باید به پزشک و یا فیزیوتراپیست مراجعه کرد. با بررسی نتایج نوار عصب و عضله، میلوگرام، سی تی اسکن و ام آر آی، پزشک متخصص منشاء ناراحتی را تشخیص می‌دهد و برای مراحل بعدی تصمیم گیری خواهد کرد.

درمان پارگی دیسک گردن چگونه است؟

به طور کلی، برای درمان بیماری‌ها و اختلالات ستون مهره مانند پارگی و یا بیرون زدگی دیسک گردن، در وهله اول از روش‌های غیر جراحی استفاده می‌شود. در ادامه، برخی از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

درمان خود به خودی موارد خفیف با استراحت

اگر مشکل حاد نباشد، ممکن است پزشک استراحت چند روزه را تجویز کند. در این صورت، با استراحت و پرهیز از ورزش و کارهای سنگین (خصوصا خم کردن طولانی مدت سر و بلند کردن اجسام)، التهاب قسمت پارگی از بین می‌رود و درد برطرف می‌شود. پس از آن نیز نیاز به مراقبت‌های پیشگیرانه وجود خواهد داشت. آیا در ناحیه گردن خود احساس ناراحتی می‌کنید و نگران آن هستید؟ می‌خواهید بدانید استراحت برای حل مشکل کافی است یا خیر؟ با متخصصان زبده ما تماس بگیرید، تا علمی ترین مشاوره‌های پزشکی مختص مشکل خود را دریافت کنید. صمیمانه در کنار شما هستیم.

درمان پارگی دیسک گردن با فیزیوتراپی

همان گونه که مطلعید، یکی از مهم ترین روش‌های علمی در درمان بیماری‌های اسکلتی و حرکتی، فیزیوتراپی می‌باشد. برای حل مشکل پارگی در دیسک گردن، یک فیزیوتراپیست می‌تواند با استفاده از راه‌های مختلف مانند حرکات ورزشی و ماساژهای خاص اقدام کند.

آب درمانی دیسک گردن

در صورت صلاحدید پزشک متخصص، آب درمانی و انجام حرکات ورزشی ملایم در استخر هم می‌تواند کمک کننده باشد و التهاب و درد را کاهش دهد.

درمان با طب سوزنی

خصوصا در موارد خفیف‌تر، طب سوزنی هم ممکن است درمان پارگی دیسک گردن را ساده‌تر کند. گرچه بدیهی است که در موارد شدید، نیاز به مداخله مستقیم پزشکی وجود دارد.

علائم پارگی دیسک گردن

در چه صورت عمل جراحی برای درمان ضروری است؟

گفتیم که در موارد حاد پارگی دیسک گردن عمل جراحی گزینه باقی مانده است. در این شرایط، درد بیمار قطع نمی‌شود و عوارضی مانند ضعف شدید عضلات، از بین رفتن حجم ماهیچه‌های دست و بازو و مختل شدن زندگی روزمره پدیدار شده است. 

طی عمل جراحی، مایعات خارج شده از دیسک پاره شده در ناحیه گردن را برمی‌دارند تا فشاری که به عصب مجاور وارد می‌شود کاهش یابد. همچنین اگر نیاز به ترمیم دیسک هم باشد، پزشک جراح این مورد را نیز انجام می‌دهد. 

نوع دیگری از عمل جراحی پارگی دیسک گردن در بیمارانی است که حذف مایعات خارج شده هم تاثیر نداشته باشد. در این حالت، دیسک را به طور کلی خارج و با دیسک جدید جایگزین می‌کنند. البته در اکثر موارد شدید، نوع اول جراحی موثر خواهد بود. 

آیا برای درمان، دارویی هم تجویز می‌شود؟

معمولا داروها به تنهایی در درمان این گونه اختلالات اسکلتی موثر نیستند و به روش‌های دیگر نیاز است. البته طی فرآیند درمان در کنار روش اصلی (مثلا فیزیوتراپی)، پزشک داروهایی را نیز برای کاهش درد و التیام التهاب ارائه می‌دهد.

کلام آخر:

در این مقاله، ویژگی‌ها، علائم و روش درمان پارگی دیسک گردن را بررسی کردیم. به عنوان سخن آخر باید یادآوری کرد که بهترین راه مقابله با بیماری‌های این چنینی، پیشگیری و اصلاح سبک زندگی است. کاهش فشار وارده بر کمر و گردن می‌تواند به طور چشمگیری از بروز مشکلات جلوگیری کند. نظر شما چیست؟ آیا تجربه ای در این باره دارید؟ مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم. شاد و سلامت باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید