دیسک های ستون فقرات بالشتک های ضربه گیر بین مهره ها هستند. مهره ها استخوان های بزرگ ستون فقرات هستند. اگر ستون فقرات پاره شود و دیسکها به ب بیرون بزنند، میتوانند اعصاب ستون فقرات مجاور را تحت فشار قرار دهند این به عنوان پارگی، فتق یا لغزش دیسک شناخته می شود.

پارگی دیسک باعث کمردرد شدید و گاهی اوقات درد شدید در پشت پاها می شود که به سیاتیک معروف است. معمولا ً علائم پارگی دیسک پس از چند هفته تا یک ماه خود به خود بهبود می یابد. اگر مشکل ماه ها ادامه داشت و مزمن شد، ممکن است در نهایت جراحی را در نظر بگیرید.

علائم مربوطه چه می باشد

کمردرد شدید به خودی خود ممکن است نشانه پارگی دیسک باشد، اما همچنین می تواند ناشی از کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضلات، تاندون ها و رباط ها باشد. با این حال، کمردرد همراه با درد تیراندازی در پشت یک یا هر دو پا (سیاتیک) معمولا ًبه فتق یا پارگی دیسک اشاره دارد.

علائم بارز سیاتیک عبارتند از:

درد شدید در پشت باسن و ساق پا (معمولا ً یک پا) سوزن سوزن شدن در بخشی از ساق یا در پا ضعف در پا

اگر دیسک شما پاره شده باشد، سیاتیک ممکن است زمانی که پاهایتان را صاف خم کنید یا وقتی مینشینید بدتر شود. دلیلش این است که این حرکات عصب سیاتیک را می کشد. همچنین ممکن است هنگام عطسه، سرفه یا نشستن روی توالت، درد شدیدی احساس کنید.

علل مربوطه

به طور معمول، دیسک های لاستیکی به ستون فقرات اجازه می دهند که خم شوند و نیروهای وارد بر ستون فقرات را هنگام چرخش، خم شدن یا بلند کردن، جذب کنند. با افزایش سن، دیسک ها شروع به فرسودگی می کنند. آنها ممکن است کمی صاف شوند یا مانند یک لاستیک کم باد شده به بیرون برآمده شوند. مواد ژلاتینی داخل دیسک شروع به خشک شدن و سفت شدن می کند و لایه های دیواره فیبری دیسک شروع به جدا شدن و ساییدگی می کند.

اگر دیسک آسیب دیده به اعصاب نخاعی نزدیک فشار بیاورد، آنها ملتهب می شوند. پارگی دیسک در ناحیه کمر معمولا ً ریشههای عصب سیاتیک را که در دو طرف دیسکها از ستون فقرات خارج میشوند، تحت تأثیر قرار میدهد. اعصاب سیاتیک از باسن، پائین پا و داخل پا عبور می کنند. به همین دلیل است که در آن مکان ها احساس درد، گزگز و بی حسی می کنید.

دیسک های ضعیف ممکن است در نتیجه فعالیت های روزمره و کار یا ورزش، تصادفات رانندگی یا زمین خوردن بیشتر مستعد پارگی شوند. اتصال پارگی دیسک به هر رویداد خاصی اغلب دشوار است زیرا ممکن است به عنوان بخشی از روند پیری دیسک رخ دهد.

پارگی دیسک کمر 2

تشخیص چگونه صورت میگیرد

پزشکان اغلب می توانند پارگی دیسک را بر اساس علائم، به ویژه سیاتیک، تشخیص دهند. این به این دلیل است که اعصاب فشرده نزدیک دیسکها بر نواحی مختلف باسن، پاها و پاها تأثیر میگذارند.

ممکن است تصور کنید که پزشک باید سی تی اسکن یا ام آر آی را برای

جستجوی دیسک آسیب دیده درخواست کند. با این حال، در بسیاری از موارد، یک معاینه کامل و پاسخ به سوالات دقیق در مورد علائم و سابقه مشکل برای تشخیص قابل اعتماد کافی است. در میانسالی، دیسکها اغلب در MRI غیرطبیعی به نظر میرسند اما باعث درد یا هیچ مشکل دیگری نمیشوند.

درمان چگونه است

کمردرد و سیاتیک مربوط به دیسک اغلب در عرض چند هفته به خودی خود بهبود می یابند، هرچند در برخی موارد ممکن است طولانی تر شود. برای درد جدید دیسک یا تشدید بیماری موجود، دستورالعملهای درمانی فعلی توصیه میکنند ابتدا از مراحل خودمراقبتی برای تسکین علائم استفاده کنید و منتظر بمانید تا کمرتان بهبود یابد. مراقبت استاندارد “محافظه کارانه” شامل موارد زیر است:

استفاده از کمپرس آب یخ و آب گرم

استفاده از بسته های سرد روی ناحیه دردناک زمانی که برای اولین بار احساس درد می کنید می تواند به بی حس شدن اعصاب و کاهش ناراحتی شما کمک کند. پدهای حرارتی و حمامهای داغ بعدا ً میتوانند گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر را کاهش دهند تا بتوانید آزادانهتر حرکت کنید. درباره درمان درد با سرما و گرما بیشتر بدانید.

استفاده از مسکن ها

مسکن های بدون نسخه (OTC) می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS)، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)

ناپروکسن (Aleve)

استامینوفن (تیلنول) آسپرین

دوز توصیه شده را مصرف کنید. استفاده زیاد یا طولانی مدت، به ویژه NSAID ها، می تواند باعث آسیب به معده و خونریزی شود.

اگر مسکنهای OTC و سایر درمانهای خانگی کمکی نکردند، پزشک ممکن است شلکنندههای عضلانی را تجویز کند.

انجام فعالیت بیشتر

استراحت طولانی مدت در رختخواب برای کمردرد توصیه نمی شود، هر چند که چند ساعت آن را به راحتی انجام دهید. در غیر این صورت سعی کنید در طول روز کمی پیاده روی کنید و تا حد امکان به فعالیت های عادی روزانه خود ادامه دهید، حتی اگر کمی درد داشته باشید.

ورزش

هنگامی که درد شما شروع به فروکش کرد، ورزش و حرکات کششی ملایم می تواند به شما کمک کند به فعالیت های عادی از جمله کار بازگردید. اما حتما ً دستورالعملهایی را از پزشک خود دریافت کنید یا به فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا تمرینات و حرکات کششی ایمن برای کمردرد را به شما نشان دهد.

مراقبت های تکمیلی

استفاده از روش های کایرو پرکتیک ماساژ و طب سوزنی ممکن است به تسکین درد و ناراحتی در زمانی که کمر شما در حال بهبود است کمک کند. اطمینان حاصل کنید که شخصی که این خدمات را ارائه می دهد یک متخصص دارای مجوز باشد. به آنها در مورد پارگی دیسک خود بگویید تا بتوانند به درستی وضعیت شما را درمان کنند.

فهمیدن دیسک کمر1

چه زمانی باید به جراحی فکر کرد

اگر درد و سیاتیک به مدت سه ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد، مزمن تلقی می شود و ممکن است به سطح بالاتری از مراقبت نیاز داشته باشد. بسیاری از افراد در این مرحله به فکر جراحی می افتند.

تزریق استروئیدهای ضد التهابی در ناحیه نزدیک عصب ملتهب و پارگی دیسک ممکن است به تاخیر در جراحی کمک کند، اما راه حل طولانی مدتی نیست. تزریق می تواند تا چند ماه تسکین دهد، اما تسکین آن از بین می رود. محدودیت هایی در مورد تعداد تزریقی که می توانید در یک سال مشخص انجام دهید وجود دارد.

تصمیم گیری برای پیشبرد جراحی یک تصمیم فردی است. پزشک شما باید تمام جوانب مثبت و منفی را توضیح دهد تا بتوانید تصمیمی آگاهانه و متناسب با سبک زندگی خود بگیرید.

رایج ترین جراحی دیسککتومی نام دارد. تکنیک های جراحی متفاوت است، اما دیسککتومی بخشی از دیسک پاره شده را برمی دارد تا دیگر روی ریشه های عصبی نخاعی فشار نیاورد. در بسیاری از موارد می توان آن را به صورت سرپایی انجام داد.

عمل جراحی دیسک تضمینی برای اثربخشی نیست و ممکن است درد بدتر شود. ممکن است دیسک بعدا ً دوباره پاره شود یا دیسک دیگری از کار بیفتد.

بهبودچگونه انجام می شود

اکثر دردهای دیسک به طور قابل توجهی در عرض یک ماه بهبود می یابند. انتظار بهبود تدریجی پس از مرحله اولیه و حاد بلافاصله پس از شعله ور شدن آن را داشته باشید.

در آینده، ورزش می تواند به جلوگیری از تشدید درد دیسک در آینده کمک کند. ورزش های سنتی و همچنین یوگا و تای چی می توانند به تقویت و تقویت عضلات مرکزی که از ستون فقرات شما حمایت می کنند کمک کنند. توجه داشته باشید که با هیچ نوع تمرینی زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد کمردرد جدید شود.

ساییدگی و پارگی دیسک به مرور زمان بدتر می شود، بنابراین باید برای شعله ور شدن گاه به گاه آماده باشید. بهترین راه حل شما حفظ سلامت کمرتان است. شما می توانید این کار را انجام دهید:

ورزش منظم حفظ وزن بدن اجتناب از فعالیت هایی که باعث کمردرد می شوند

کلام آخر :

پارگی دیسک ها با افزایش سن و از بین رفتن دیسک های ستون فقرات به طور فزاینده ای رایج می شود. ممکن است نتوان از پارگی دیسک جلوگیری کرد، اما ورزش منظم برای تقویت کمر می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد.