پایم درد می‌کند؛ نمی‌توانم زیاد راه بروم! بلند کردن وسایل برایم سخت است، چون زانودرد دارم! کمردرد روز و شب امانم را بریده! این‌ها جملاتی است که این روزها بسیار می‌شنویم. دیسک کمر در دنیای امروز به بیماری شایعی تبدیل شده است و روی افراد بسیاری تاثیر گذاشته. دیسک کمر علاوه بر کمردرد، می‌تواند منشاء پادرد و دیگر اختلالات اسکلتی باشد و نیازمند رسیدگی و مراقبت است. اما باید دانست که با توجه به رواج این بیماری، روش‌های مختلف و گوناگونی برای درمان آن به وجود آمده است. آیا می‌خواهید روش‌های درمان و علائم دیسک کمر در پاها را بشناسید؟ آیا خود یا اطرافیانتان از درد پا و کمر رنج می‌برید؟

 با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

دیسک کمر چه اختلالی است؟

بین مهره‌های ستون مهره، مفصل وجود دارد. این مفصل به چرخش و خم شدن ما کمک می‌کند و نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های روزمره انسان دارد. در محل این مفاصل، بالشتک‌هایی ژله مانند قرار گرفته است که به آن دیسک گفته می‌شود. کیسه بسیار کوچکی را تصور کنید که درون آن با آب یا حتی ژله پر شده است. دیسک نیز مانند این کیسه، وظیفه تسهیل حرکت و لغزش مهره‌های ستوان فقرات کنار هم را دارد.

در پزشکی، بیرون زدگی دیسک کمر حالتی است که طی آن، این بالشتک بین مهره‌ها به اندازه چند میلی متر از محل قرارگیری طبیعی خود به سمت بیرون حرکت کند. در این حالت، علاوه بر ساییده شدن استخوان‌ها روی هم، ممکن است عصب مجاور نیز تحت فشار قرار گیرد و علاوه بر ایجاد درد و گزگز شدن، فعالیت عضوی که به وسیله این عصب عصب دهی می‌شود مختل شود. به طور عامیانه، به این حالت، دیسک کمر نیز اطلاق می‌شود.

پادرد و دیسک کمر

دیسک کمر چه ارتباطی با پا دارد؟ علائم آن در پاها چیست؟

عصب‌های نزدیک ستون مهره‌ها بسیار حساس اند؛ در نتیجه، هر نوع تغییر در اطراف آن‌ها ممکن است باعث اختلال در اندام مرتبط شود. این اختلال می‌تواند خفیف یا حاد باشد. 

مهم‌ترین اندام‌هایی که توسط نخاع گذرنده از کمر عصب رسانی می‌شود، پاها هستند. به همین جهت، بروز دیسک کمر ممکن است تاثیر مستقیم روی آن‌ها داشته باشد. این تاثیرات معمولا شامل درد در رو و پشت پاها، گرفتگی عضلات پا، درد پاشنه پا، گزگز و سوزش کف پا و کاهش قدرت انقباضی عضلات آن است. با اینکه هر نوع پادرد به کمر مرتبط نیست، مشاهده آن می‌تواند هشداری در این زمینه باشد. بنابراین اگر هرگونه احساس ناراحتی در پای خود دارید، به سرعت با متخصصین ما تماس بگیرید. تیم ما با دارا بودن سابقه چندین ساله و کارنامه‌ای درخشان همراه با شماست تا سلامتی کامل خود را حفظ کنید. در انتظار شما هستیم!

آیا دیسک کمر علائم دیگری نیز دارد؟

این اختلال به صورت تناتنگی با سیستم عصبی انسان درگیر است. بنابراین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عدیده و مختلفی شود. 

کمردرد و تیرکشیدن این ناحیه، سوزش، گزگز و سوزن سوزن شدن کمر و پشت بدن، دردهای ناگهانی این ناحیه، کهیر در پا و حتی در موارد نادری، مشکلاتی در ناحیه مثانه و شکم از علائم دیگر آن است. 

با مشاهده علائم، برای تشخیص دیسک کمر چه باید کرد؟

درمان دیسک کمر

بیماری‌ها و مشکلات این‌چنینی، به علت ارتباط با اعصاب و نخاع، ممکن است عوارض و علائم بسیار مختلفی داشته باشد. به همین دلیل، تشخیص دقیق و به موقع بسیار مهم است. موارد بسیاری از تشخیص اشتباه بیماری توسط افراد غیرمتخصص گزارش شده است، که ممکن است سلامتی بیمار را به طور جدی تهدید کند. 

یک پزشک متخصص پس مشاهده علائم بیمار و پرسیدن سوالات در این زمینه، نتیجه سی تی اسکن و ام آر آی را بررسی می‌کند. همچنین ابزارهایی مانند میلوگرام نیز می‌تواند کمک کننده باشد. این، پروسه تشخیص قطعی است که پس از آن، مشاوره درمانی آغاز می‌شود.

در صورتی که به سلامتی خود اهمیت زیادی می‌دهید، قطعا به پزشکی متخصص با تحصیلات از دانشگاهی معتبر و تجربه بسیار در این زمینه مراجعه خواهید کرد. کارشناسان ما با مهارت بالا و تجربه کاری خود، این مشکل را برای شما حل کرده اند. با مراجعه به ما، با خیال راحت از لحاظ تجربه پزشک و هزینه خدمات، روی مراحل درمانی تمرکز خواهید کرد. سلامتی شما، اولویت ماست.

علائم دیسک کمر در پاها

مراحل درمان دیسک کمر چگونه است؟

بعضا از گوشه و کنار، روش‎‌هایی سنتی و بدون اساس علمی برای درمان دیسک کمر به گوش می‌رسد. این روش‌ها که هیچ کدام مورد تایید کارشناسان این عرصه نیستند، بعضا ممکن است برای سلامتی آسیب زا باشند. 

همچنین باید دانست که جراحی دیسک کمر هم اولویت درمان نیست. عمل جراحی معمولا در شرایط حاد بیماری (که بیمار توانایی انجام فعالیت‌های عادی را از دست داده، بی حال است و درد او قطع نمی‌شود) انجام می‌شود. راه‌های مختلفی برای درمان کیس‌های خفیف و متوسط وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بهترین روش درمان: فیزیوتراپی

حرکاتی که در فیزیوتراپی انجام می‌شود و ابزارهایی که در آن استفاده می‌شود، می‌تواند به تدریج به بهبود وضعیت کمک شایانی کند. فیزیوتراپی، به تغییر اندک محل دیسک جابه‌جا شده و تثبیت آن می‌پردازد. همچنین یک فیزیوتراپیست به مراجع خود، پاسچر (نحوه قرار گیری عادی بدن) اصولی و علمی را آموزش می‌دهد تا در آینده نیز از بروز مشکلات و اختلالات مشابه پیشگیری به عمل آید. بنابراین یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان، ارائه جلسات فیزیوتراپی است.

ورزش سبک و استراحت برای درمان

اگر بیماری حاد نباشد، ممکن است در کنار داروهای مسکن درد، استراحت چندین روزه و پرهیز از کارهای سنگین در کنار ورزش سبک برای بهبود مشکل توسط پزشک تجویز شود.

روش‌های فرعی درمان دیسک کمر

آب درمانی و کمپرس آب گرم یا سرد هم فعالیت‌هایی هستند که به تسهیل پروسه درمان کمک می‌کنند. فراموش نکنید که پیگیری هر روش درمانی، فقط با نظر پزشک یا فیزیوتراپیست مجاز است.

کلام آخر:

در این مقاله، سعی کردیم تا ابعاد مختلف دیسک کمر و سرایت آن به پاها را بررسی و تحلیل کنیم. به یاد داشته باشیم که همواره پیشگیری بهتر از درمان است و در صورت ابتلا هم باید بدون فوت وقت به پزشک متخصص مراجعه کرد تا دیسک کمر عود نکند. نظر شما چیست؟ آیا پادرد و مشکلات دیسک را تجربه کرده‌اید؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم. سلامت و شادکامی شما، آرزوی ماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید