بنا به سبک زندگی مدرن امروزی، یکی از رایج ترین مشکلات ستون مهره در بین افراد، چه زن و چه مرد، بیرون زدگی دیسک کمر است. بیرون زدگی دیسک کمر بیماری دردناکی است، که آن را به اختصار “دیسک کمر” می‌خوانند. این مشکل اسکلتی، در صورت عدم توجه و درمان مناسب، می‌تواند زندگی روزمره را دشوار کند و همچنین هزینه‌های مالی و جسمانی سنگینی به همراه داشته باشد. عوارض آن ممکن است شامل کمردرد، درد در پاها، اسپاسم عضلانی و موارد دیگر باشد. اگر می‌خواهید درباره بیرون زدگی دیسک کمر و عوارض آن، روش‌های درمانی و پیشگیری بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

توضیح بیرون زدگی دیسک کمر به زبان ساده

برای بررسی مشکل بیرون زدگی دیسک کمر، بهتر است ابتدا به صورت مختصر با بیرون زدگی یا همان فتق (هرنیا) آشنا شویم. در علم پزشکی، به پیشروی قسمتی از یک بافت از محل قرارگیری طبیعی خود و خروج آن، فتق یا همان هرنیا می‌گویند. به طور مثال، اگر قسمتی از روده باریک از محل خود حرکت کرده و از پوست خارج شود و یا برآمدگی ایجاد کند، اصطلاحا می‌گویند فرد دچار فتق شده است.

بیرون زدگی دیسک کمر هم نوعی فتق است که برای دیسک‌های ستون فقرات اتفاق می‌افتد. در این بیماری، بالشتک ژله‌ای بین دو مهره کمر، از محل طبیعی خود، کمی خارج می‌شود. در پی این اتفاق، با سابیده شدن استخوان‌ها روی هم، درد زیادی حین حرکت احساس می‌شود و می‌تواند فعالیت‌های طبیعی شخص را مختل کند.

علائم دیسک کمر در پاها

"دیسک" چه بخشی از ستون مهره است؟

مهره‌های ستون فقرات که استخوان‌های نامنظم اند، در قسمت پشتی بدن ما قرار گرفته اند و نخاع را محافظت می‌کنند. این مهره‌ها برای لغزیدن بدون اصطکاک برای سالیان متمادی در کنار یکدیگر، نیاز به مفصل دارند. به بالشتک ژله‌ای بین دو مهره که ضخامت آن در حدود سه دهم سانتی متر تا نُه دهم سانتی متر است، “دیسک” می‌گویند که در صورت ایجاد فتق برای آن، بیرون زدگی دیسک کمر بروز خواهد کرد.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر چیست؟

هر چقدر میزان بیرون زدگی بیشتر باشد، علائم نیز افزایش پیدا می‌کند. این علامت‌ها معمولا به صورت دردهای ناگهانی و یا تدریجی در ناحیه کمر، خصوصا بعد از نشستن طولانی مدت، حین عطسه و سرفه، خم شدن با کمر و برداشتن اجسام مختلف بروز می‌کند.

در موارد خفیف، گاها بیمار دردهای خفیف و گنگی را در ناحیه کمر حس می‌کند که با استراحت بهبود می‌یابد. اما در انواع شدید و حاد بیماری، درد و احساس “تیر کشیدن” ممکن است به باسن و ساق پاها نیز سرایت کند. در این شرایط، فرد مبتلا برای کاهش درد، خود را به یک طرف خم می‌کند.

بدیهی است که احساس و مشاهده هر کدام از علائم، می‌تواند آژیر خطری باشد. در این صورت، در اسرع وقت به پزشک و متخصص این زمینه مراجعه کنید. وب سایت ما، ارائه دهنده انواع خدمات، جراحی‌ها و مشاوره‌های پزشکی در زمینه بیرون زدگی دیسک کمر است. تیم مجرب و متخصص ما، با تشخیص دقیق بیماری، اقدام به ارائه بهترین و مدرن ترین روش‌های درمانی به شما عزیزان خواهد نمود. با ما تماس بگیرید!

علایم خشکی کمر3

بهترین پزشک متخصص کیست؟

اجزای سیستم حرکتی ما، به صورت تنگاتنگی با یکدیگر در ارتباط هستند. بروز مشکلی، هر چند ساده، برای یک جزء، اختلال در اجزاء و اعضاء دیگر را در پی خواهد داشت.

بروز علامت‌های دیسک کمر در پاها، معمولا با درد و احساس فرو رفتن سوزن و گزگز کردن همراه است. همچنین بی حسی پاها، سوزش و دردهای منتشر شونده و ادامه دار از کمر تا پا نیز می‌تواند از علائم دیسک کمر در پاها باشد. بیماران مبتلا، بسته به ریشه عصب مجاور با محل بیرون زدگی، ممکن است علائم را در پشت یا روی پا، کشاله ران، ساق‌ها و زانو حس کنند. همچنین کاهش قدرت انقباضی عضلات و انعکاس‌ها نیز قابل انتظار است. در نتیجه، هرگونه درد پا و زانو را جدی بگیرید.

دیسک کمر1

بیرون زدگی دیسک کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک و یا فیزیوتراپیست، با بررسی آزمایشات مختلف، مانند سی تی اسکن، ام آر آی، نوار عصب و عضله، دیسکوگرام، میلوگرام و رادیوگرافی و همچنین بررسی علائم بالینی و سابقه بیمار، دیسک کمر را تشخیص می‌دهد.

روش‌های درمان بیرون زدگی دیسک کمر

از آن جهت که این بیماری بسیار شایع است، روش‌های گوناگونی برای درمان آن وجود دارد. امروزه، اکثر متخصصین جراحی را برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر توصیه نمی‌کنند. در واقع جراحی، یکی از آخرین گزینه‌هاست و در صورتی پیشنهاد می‌شود که بیماری باعث تحلیل شدید دیسک‌ها و فشار به نخاع و اعصاب آن، درد و بی حالی مداوم و همچنین بی حسی و از دست دادن توانایی‌های حرکتی شود.

برخی دیگر از راه‌های بهبود و درمان دیسک کمر را در ادامه بررسی می‌کنیم.

ساده ترین روش درمان دیسک کمر: استراحت

همانند بسیاری از بیماری‌‎ها و اختلالات شایع دیگر، ساده ترین روش برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر استراحت است. پرهیز از کارهای سنگین، دراز کشیدن و ماساژ دادن ناحیه درد، در موارد متعددی به بهبود چشمگیر دیسک کمر کمک کرده است.

فیزیوتراپی، روش علمی و پربازده درمان بیرون زدگی دیسک کمر

همواره در زمینه اختلالات اسکلتی، یکی از بهترین گزینه‌ها فیزیوتراپی می‌باشد. یک فیزیوتراپیست ماهر، قادر است با ارائه تمرینات فیزیکی مناسب، پاسچر (طرز قرارگیری معمول بدن) بیمار را اصلاح و به درمان دیسک کمر کمک کند. از آنجا که فیزیوتراپی بر پایه اصول و مطالعات علمی استوار است، می‌تواند در صورت ارائه صحیح، بهترین تاثیر را داشته باشد. آیا در این زمینه سوال و ابهامی در ذهن دارید؟ متخصصان ما آماده پاسخگویی به شما هستند. منتظر شما هستیم!

دیگر روش‌های درمانی دیسک کمر

علاوه بر استراحت و فیزیوتراپی و قبل از رسیدن به مرحله عمل جراحی، راه‌های درمانی مختلف دیگری نیز وجود دارد. لیزردرمانی، اولتراسوند تراپی یا همان درمان با امواج فراصوت، مغناطیس درمانی (درمان با استفاده از میدان‌های مغناطیسی)، گرما یا سرما درمانی و ورزش‌های خاص از این دسته هستند. اگر علاقمند به دریافت اطلاعات بیشتر درباره هر یک از این روش‌ها هستید، با ما تماس بگیرید.

دیسک کمر 7

کلام آخر :

در این مطلب، تلاش کردیم تا بیرون زدگی دیسک کمر و ویژگی‌های آن، به همراه علائم و روش‌های درمانی را بررسی کنیم. بیرون زدگی دیسک کمر یا فتق دیسک کمر، به خروج اندک بالشتک ژله‌ای مفصل بین مهره‌ها گفته می‌شود که با درد و ناراحتی در کمر و پاها و اختلالات حرکتی همراه است. روش‌های مختلفی برای درمان آن، از استراحت و ورزش، تا فیزیوتراپی و گرما و سرما درمانی و در آخرین مرحله عمل جراحی وجود دارد. آیا شما نیز تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم!