صفحات تلفن‌های همراه، کامپیوترها و تبلت‌ها، مطالعات سنگین و موقعیت خواب غیر اصولی! همه و همه باعث تحمیل فشار بسیاری به گردن ما می‌شود. گردن در انسان، ساختاری مهم و حساس است که از مغز نگهداری و قسمتی از نخاع را حفاظت می‌کند. امروزه، اسلوب زندگی نامناسب و عوامل ذکر شده، باعث ایجاد بیماری شایعی به نام بیرون زدگی دیسک گردن در افراد مختلف شده است. از آن جهت که خواب، فعالیت‌های روزانه، رانندگی و امثال آن به کارکرد صحیح گردن متکی است، بیرون زدگی دیسک گردن با ایجاد دردهای شدید، می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. آیا ‌می‌خواهید درباره بیرون زدگی دیسک گردن بیشتر بدانید؟ در ادامه این مطلب با ما باشید.

 

فهرست مطالب

بیرون زدگی دیسک گردن چیست؟

به منظور لغزیدن آسان مهره‌های ستون فقرات و ساییده نشدن آن‌ها به یکدیگر، بین هر دو مهره ساختاری ژله مانند به نام “دیسک” قرار گرفته. در صورتی که این ماده ژله‌ای بین دو مهره در ناحیه گردن از محل اصلی خود مقداری خارج شود، اختلال بیرون زدگی دیسک گردن ایجاد می‌شود که برای اختصار به آن “دیسک گردن” هم می‌گویند. عامل اصلی بروز این مشکل، وارد شدن فشار زیاد به طور پی در پی و یا طرز قرارگیری اشتباه سر می‌باشد. 

به طور کلی، بیرون زدگی یا فتق (هرنیا)، مشکلی جدی و نیازمند توجه فوری محسوب می‌شود. این موضوع که به تغییر مکان قسمتی از یک عضو اطلاق می‌شود، روش‌های درمان مختلفی دارد.

عوارض بیرون زدگی دیسک گردن چیست؟

همان‌طور که عنوان شد، دیسک گردن باعث ساییده شدن قسمتی از دو استخوان مهره به هم می‌شود. علاوه بر این، تغییر کوچکی در محل قرار گیری دیسک، عصب مجاور را تحت فشار قرار خواهد داد و این موضوع نیز باعث درد است. 

دردهای گردن، اصطلاحا “خشک شدن” گردن و دشواری تکان دادن و گردش آن، درد در ناحیه بازو و گاها انتشار آن تا انگشتان دو دست، از مهم ترین عارضه‌های این بیماری است. در موارد بسیاری، گزگز، سوزش و بی حسی نیز در ناحیه درد و یا دست‌ و بازوها و شانه احساس می‌شود. سردرد و سرگیجه نیز از علائم رایج اند.

بروز این مشکلات، باعث درد و بی حالی و نهایتا ایجاد خلل در انجام فعالیت‌ها به صورت عادی می‌شود. انجام کارهایی که نیازمند دقت زیاد و خم کردن سر برای مدت طولانی است نیز بسیار دشوار خواهد شد. از این رو، دیسک گردن مانند بیرون زدگی دیسک کمر نیازمند توجه است.

تشخیص پارگی دیسک گردن

چگونه می‌توان از دیسک گردن پیشگیری کرد؟

همان‌طور که می‌دانید، پیشگیری همواره بر درمان مقدم است. اصلاح سبک زندگی و عادات نادرست، اصلاح پوزیشن نشستن، خوابیدن و ایستادن و وارد نیاوردن فشار شدید به گردن، مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیرون زدگی دیسک گردن هستند.

درمان بیرون زدگی دیسک گردن

برای تشخیص بیرون زدگی دیسک گردن چه باید کرد؟

در صورتی که احساس درد و ناراحتی در ناحیه گردن می‌کنید و یا علائم ذکر شده را دارید، بدون اقدامی خودسرانه، به پزشک مراجعه کنید. با توضیح شرایط و سابقه بیماری‌های خود به پزشک متخصص، وی با انجام برخی آزمایشات و اقدامات، به تشخیص قطعی خواهد رسید. ابزارهایی مانند CT اسکن و MRI و همچنین نوار عصب و عضله، پزشک را در پروسه تشخیص کمک خواهد کرد.

در صورت تشخیص دیسک گردن، پیشنهادهای لازم از طرف پزشک به بیمار ارائه می‌شود تا مراحل درمان آغاز شود. همچنین ارجاع به فیزیوتراپیست هم در صورت نیاز انجام خواهد شد. 

بهترین پزشک متخصص کیست؟

بهترین پزشک متخصص فردی است که علاوه برا دارا بودن سطح بالایی از تحصیلات از دانشگاه‌های معتبر، تجربه کافی نیز در زمینه تشخیص و درمان بیماران داشته باشد. همچنین، موارد موفقیت آمیز باید در کارنامه وی مشاهده شود.

تیم متخصص ما، با تجربه چندین ساله و درمان موفق بیماران، در خدمت شماست تا بهترین خدمات را ارائه دهد. اگر در مراحل تشخیص و درمان، حساس و دقیق هستید، ما بهترین گزینه برای شماییم! با ما در ارتباط باشید.

درمان بیرون زدگی دیسک گردن چگونه صورت می‌گیرد؟

روش‌های مختلفی به منظور درمان بیرون زدگی دیسک گردن وجود دارد. برخی از این راه‌ها تهاجمی اند و برخی نیز غیرتهاجمی. در هر صورت، بهترین روش آن است که پزشک، با توجه به شرایط بیمار انتخاب می‌کند. همچنین بنا به صلاحدید پزشک، ممکن است داروهایی نیز برای تسهیل درمان تجویز شود.

بهترین روش درمان بیرون زدگی دیسک گردن: فیزیوتراپی

با مراجعه به فیزیوتراپیست، بیمار روش‌های حرکتی و ورزشی مخصوص بیماری خود را آموزش می‌بیند تا آن بیماری بر پایه اصول علمی بهبود یابد. همچنین فیزیوتراپیست ممکن است از راه‌های دیگر نیز بهره ببرد. انواع ماساژهای درمانی، لیزر و مواردی از این دست، با استفاده متخصص فیزیوتراپی به کار برده می‌شود. 

استراحت و انجام حرکات ورزشی

اگر کیس، شدید نباشد، می‌توان مدتی استراحت در منزل و پرهیز از فعالیت، به همراه چندین حرکت خاص ورزشی برای حرکت صحیح ناحیه گردن و بهبود بیرون زدگی دیسک گردن پیشنهاد کرد. همچنین در کنار آن، استفاده از گرما و سرما (مثلا کیسه آب گرم) حین استراحت نیز می‌تواند کمک کننده باشد. فراموش نکنید که تنها پزشک، فیزیوتراپیست و متخصص این زمینه صلاحیت تعیین فعالیت را دارد. به طور مثال، در صورتی که بیمار مبتلا به ام اس نیز باشد، آب گرم شرایط را وخیم تر خواهد نمود. آیا سوال و ابهامی در این زمینه دارید؟ برای دریافت مشاوره کارشناسی، دقیق و شخصی سازی شده، تماس با ما را فراموش نکنید.

4علائم بیرون زدگی دیسک گردن

روش‌های دیگر درمان بیرون زدگی دیسک گردن

تحریک کردن عضله با استفاده از جریان‌های ضعیف الکتریکی، تراکشن، مغناطیس درمانی و روش‌های فراصوت هم می‌توانند در فرآیند درمان استفاده شوند. همچنین برای کاهش درد شدید بیمار، ممکن است از اوزون تراپی و پی آر پی استفاده شود.

درمان نوع حاد بیرون زدگی دیسک گردن: جراحی

در صورتی که کیس حاد باشد و درد بیمار تخفیف نیابد، همچنین اگر بدن بیمار به هیچ یک از روش‌های ذکر شده پاسخ ندهد، پزشک متخصص، جراحی را انتخاب می‌کند. نباید فراموش کرد که عمل جراحی، مرحله آخر درمان است و معمولا در بیماران با مشکل شدید و کسانی استفاده می‌شود که این اختلال باعث مختل شدن فعالیت‌های روزمره شده است.

کلام آخر:

در این مقاله، سعی کردیم بیرون زدگی دیسک گردن را بررسی کنیم. بیرون زدگی دیسک گردن به خروج بالشتک ژله‌ای بین دو مهره در ناحیه گردن گفته می‌شود. عوارض آن شامل درد، بی حسی و گزگز شدن گردن، شانه و دست‌ها می‌باشد. برای درمان دیسک گردن از روش‌های مختلفی مانند فیزیوتراپی، اولتراسوند (فراصوت)، لیزردرمانی و در بدترین حالت، عمل جراحی استفاده می‌گردد. آیا با شناخت دیسک گردن، نیاز به مشاوره پزشکی در این زمینه دارید؟ با ما تماس بگیرید! سالم و سلامت باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید