گردن بخشی از ستون فقرات می‌باشد که از 7 استخوان مهره‌های C1 –C7‎‏ تشکیل شده است و با دیسک بین مهره‌ای از یکدیگر جدا شده‌اند. با وجود این دیسک‌ها باعث می‌شود ستون فقرات بصورت آزادانه حرکت کند و در زمان انجام کارهای روزمره به‌عنوان یک کمک فنر عمل خواهد کرد.

درد گردن یا بازو، بی حسی یا سوزن سوزن شدن ممکن است زمانی ایجاد شود که دیسک عصب نخاعی را فشرده کند و شما را دچار دیسک گردن کند. درمان دیسک گردن با استراحت، مسکن، تزریق نخاعی و فیزیوتراپی اولین قدم برای بهبودی است. اکثر افراد در 6 هفته بهبود می‌یابند و به فعالیت عادی باز می‌گردند. اگر علائم ادامه یابد، ممکن است جراحی توصیه شود.

دیسک گردن چیست؟

دیسک‌های بین مهره‌ها حاوی یک ماده ژل مانند در مرکز آن‌ها هستند. قسمت بیرونی دیسک از غضروف فیبری تشکیل شده است که ژل را در خود نگه می‌دارد. وقتی قسمت بیرونی پاره می‌شود یا شکافته می‌شود، ژل می‌تواند بیرون بزند. این به معنای فتق دیسک می‌باشد.

برآمدگی دیسک در گردن زمانی اتفاق می‌افتد که دیسک ستون فقرات ضعیف شده و به کانال نخاعی نفوذ می‌کند. در برخی موارد، این می تواند باعث درد در گردن، شانه ها، بازوها و کمر شود. آسیب حاد به ناحیه بدن می‌تواند باعث برآمدگی دیسک در گردن شود.

فشارهای طولانی مدت، مانند وضعیت نامناسب یا اضافه وزن نیز می‌تواند باعث برآمدگی دیسک در گردن شود. این ساختارها در ستون فقرات به مرور زمان ضعیف می شوند، بنابراین با افزایش سن می تواند خطر برآمدگی دیسک گردن را افزایش دهد.

دیسک گردن1

علائم و نشانه‌های دیسک گردن

دیسک گردن می‌تواند به اعصاب فشار وارد کند و از طریق فشرده سازی باعث ایجاد درد شود. در برخی مواقع، فرد هیچ علامتی نخواهد داشت. با این حال، علائم رایج می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1. درد شانه یا بازو

اگر فتق دیسک شما در قسمت پایین کمر شما باشد، علاوه بر درد در ناحیه کمر، معمولاً در باسن، ران و ساق پا نیز احساس درد خواهید کرد. ممکن است در بخشی از پا نیز درد داشته باشید.

برای فتق دیسک در گردن، معمولاً بیشترین درد را در شانه و بازو احساس خواهید کرد. هنگام عطسه، سرفه یا حرکت کردن در موقعیت‌های خاصی این درد باعث می‌شود به بازو یا پای شما وارد شود. درد اغلب به صورت تیز یا سوزش اتفاق می‌افتد.

2. سرگیجه

مهره‌ها و دیسک‌های گردنی با افزایش سن فرسوده می‌شوند و باعث ایجاد آرتروز گردن می‌شود، که می‌تواند از دلایل احتمالی سرگیجه مرتبط با گردن باشد.

این علائم باعث فشار بر روس نخاع یا اعصاب نخاعی شود و جریان خون در مغز و گوش داخلی را کاهش دهد و سرگیجه به‌همراه داشته باشد.

گردن درد3

3. سردرد

این علائم معمولا برای افرادی رخ می‌دهد که دیسک‌های بین مهره اول تا سوم (C1-C3) دچار بیرونرفتگی می‌شود. با توجه به اینکه که درد از ناحیه‌ای ایجاد می‌شود که بسیار نزدیک به عصب سه قلو (تری ژمینال) قرار گرفته است، بنابراین ممکن است دردی که را به سمت بالا به نواحی پشت سر و صورت انتقال دهد.

4. بی حسی یا سوزش

افرادی که دچار دیسک گردن هستند، بیشتر در ناحیه از بدن که توسط اعصاب آسیب دیده می‌شود، بی حسی یا احساس گزگز دارند.

5. ضعف عضلانی

هنگامی که فتق دیسک بر روی عصب فشار می‌آورد، عضلات متصل به عصب ممکن است ضعیف‌تر شوند. این میتواند باعث لغزش هنگام راه رفتن شود.

گردن درد مزمن2

درمان دیسک گردن بدون عمل جراحی

درمان بدون جراحی اولین درمان دیسک گردن می‌باشد. در این مرحله به بیمار داروهای تسکین دهنده و ضد التهاب تجویز می‌شود. همچنین برای آن دسته فرادی که از این بیماری رنج می‌برند با مشورت و تجویز پزشک متخصص می‌توان از تزریق‌های اپیدورال یا تزریق اطراف ریشه عصبی و یا از به کار بردن اشعه لیزر در داخل دیسک‌ها استفاده کرد. تقریبا می‌توان گفت ۸۰ درصد دیسک گردن خود را با این روش درمان کرد و ممکن است در صورت جواب ندادن روش‌های غیرجراحی، نیاز باشد دیسک گردن خود را عمل جراحی باز انجام دهید.

کلام آخر باب دیسک گردن:

اگر با توجه به علائم و نشانه‌های دیسک گردن دارید نسبت به آن بی‌توجه باشید ممکن است به‌‌مرور بدتر شوند. اگر ریشه عصب گردن ملتهب باشد، ممکن است گزگز، بی حسی و یا احساس ضعف در بازو پیشرفت کند. این نوع نقایص عصبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند تا از بدتر شدن یا دائمی شدن آنها جلوگیری شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص مراجعه کنید. تا دیر نشده مراقب سلامتی بدن خود باشید و برای رهایی از درد، درمان دیسک گردن را جدی بگیرید.