اگر بخواهیم اهمیت وجود دیسک سالم در کمر خود را با مثالی مشخص کنیم باید به سراغ تایر های اتوموبیل برویم. غیر یکپارچه بودن ستون مهره های ما این امکان را می دهد تا بتوانیم در طول روز حرکات مختلف را انجام دهیم. به بیان بهتر می توان این ساختار استخوانی را به دانه های تسبیح متصل به هم تشبیه کرد. اتصال این مهره ها که به دانه تسبیح تشبیه شده اند را ساختاری به نام دیسک به عهده دارد.

بخش بیرونی چرخ اتوموبیل همانطور که می دانید تایر نام دارد و از لحاظ سختی مستحکم می باشد. از طرف دیگر به بخش درونی این ساختار تیوب گفته می شود که وارد شدن هوای پرفشار به داخل آن سبب باد شدن آن می شود. این را گفتیم تا بدانید درباره دیسک کمر نیز ساختاری دو قسمتی صادق است. بخش بیرونی ساختار دیسک کمر متشکل از 32 لایه می باشد که نام علمی آن آنولوس فیبروزوس می باشد. بخش داخلی ساختار دیسک نیز هسته نام دارد که نام علمی آن نوکلئوس پولپوزوس می باشد.

فهرست مطالب

شایع ترین سن بروز بیماری دیسک کمر چه بازه ای می باشد؟

در یک کلام باید گفت که افراد میان سال هدف اصلی این بیماری می باشند. به بیان بهتر هنگامی که فرد وارد دهه های سوم و چهارم زندگی خود می شود مستعد تحمل این معضل دردناک می باشد. بسیاری از اوقات بهبودی نسبی این بیماری نیازی به جراحی ندارد. بلکه فرد می تواند با استفاده از داور های مختلف مدتها با این بیماری کنار بیاید و آن را تاحدود زیادی بهبودی بخشد. اما هر آن ممکن است شدت درد به گونه ای افزایش یابد که دیگر استفاده از دارو و موارد مشابه برای از بین بردن علائم آزاردهنده این بیماری کارساز نباشد.

دیسک کمر چه وظایفی دارد؟

مگر ساختار دیسک چه کارهایی انجام می دهد که درمان دیسک کمر اینقدر بااهمیت تلقی می شود؟ لیست زیر که وظایف این ساختار دیسک مانند را مشخص می کند از اهمیت این ساختار خبر می دهد:

  • دیسک امکان خمش فرد به جهت های مختلف را فراهم می کند. اعم از راست و چپ و … . به بیان بهتر می توان از آن به عنوان بلبرینگ بدن انسان یاد کرد.
  • امکان راه رفتن یکنواخت را با ایفای نقش ضربه گیری فراهم می کند. درست مانند یک کمک فنر باکیفیت.
  • فشار ناشی از بلند کردن اجسام سنگین را متحمل می شود. در این صورت مهره ها فشرده نخواهند شد و اتفاقا به خاطر همین فشرده نشدن دچار شکستگی و فرسودگی نخواهند شد.
  • دیسک های موجود در ستون مهره باایفای نقشی اهرم مانند سبب می شوند بتوانیم اجسام سنگین را بلند کنیم.
  • اما اکنون نوبت به بررسی علائم بیماری دیسک کمر می رسد. با ما همراه باشید.
دیسک کمر

دیسک کمر خود را با چه علائمی نشان می دهد؟

مهم ترین علائمی که می توان در ارتباط با دیسک کمر برشمرد به شرح زیر می باشند:

  • احساس درد در ناحیه کمر
  • احساس درد در اندام های تحتانی بدن که بسیاری از افراد از آن به عنوان درد سیاتیکی یاد می کنند.
  • بروز علامی مانند سوزش و یا گزگز اندام های تحتانی به همراه احساس بی حسی
  • کاهش قدرت ماهیچه های نواحی تحتانی
  • ناتوانی فرد در کنترل دفع ادرار که از این معضل به عنوان سندروم دم اسب نیز یاد می شود.

از کدام علام این بیماری می توان به عنوان شایع ترین علامت یاد کرد؟

درد سیاتیکی را می توان شایع ترین علامت این بیماری دانست. این اصطلاح زمانی به کار برده می شود که احساس درد در کمر به اندام های تحتانی سرایت کند. هنگام آشکار شدن این درد در کمر پس از مدتی احساس درد در پشت باسن و نیز پشت ساق پا نیز ایجاد خواهد شد. اگر این بیماری یعنی دیسک کمر شدت زیادی نداشته باشد و حالت خفیفی داشته باشد فرد پس از مدتی درصورت مراعات کردن دستوراتی بهبود خواهد یافت.

گزینه های درمانی برای دیسک کمر

برای درمان دیسک کمر مانند بسیاری دیگر از بیماری ها راه های مختفلی وجود دارد. در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

  • در اولین گام برای درمان این بیماری می توان از دارو های ضد التهاب استفاده کرد. درصورتی که این بیماری زیاد پیشرفت نکرده باشد با از کاهش ورم دور رشته عصبی احساس درد در بیمار از بین خواهد رفت.
  • روش آب درمانی نیز از جمله درمان های غیر جراحی و در بسیاری از موارد کارساز برای این بیماری می باشد.
  • اقدامات تزریقی در اطراف رشته عصبی هم می تواند در صورتی که اقدامات فوق پاسخگو نباشند در درمان این بیماری موثر واقع شوند.
  • اگر هیچ یک از موارد فوق در درمان این بیماری موثر واقع نشوند آخرین گزینه عمل جراحی می باشد. روش های آندوسکوپی و یا جراحی باز و البته جراحی به همراه لیزر می توانند در درمان این بیماری موثر واقع شوند.
درمان دیسک کمر

ورزش درمانی برای دیسک کمر

داشتن یک برنامه ورزشی مفید می توانید علائن ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر را تاحدود قابل توجهی تسکین دهد. این فعالیت ها می توانند سبب افزایش ثبات در ستون فقرات شوند. همین امر سبب می شود فشار و درد در این ناحیه کاهش یابد. از مهم ترین ورزش هایی که می توانند سبب در بهبود علائم این بیماری نقش داشته باشند می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • حرکات کششی
  • ورزش یوگا
  • وضعیت زانو به سینه
  • پیاده روی
  • شنا
  • دوچرخه سواری کردن

کلام آخر :

درباره بیماری دیسک کمر و راه های درمانی آن و البته علام این بیماری به طور کامل در این مقاله برای شما عزیزان صحبت کردیم. دانستید که بسیاری از راه های درمانی غیر از جراحی برای درمان این معضل یعنی دیسک کمر قابل استفاده هستند. از طرف دیگر اگر راه های غیر جراحی برای درمان این مشکل پاسخگو نباشند تنوعی از روش های عمل جراحی برای درمان این بیماری کارساز هستند. اینکه آیا درمان های غیرجراحی می توانند کارساز باشند یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارند. از جمله میزان پیشرفت بیماری و همچنین تعداد دیسک هایی که پاره شده اند. همچنین میزان طول کشیدن علائم دیسک را هم نباید در این باره بی اهمیت دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید