عمل جراحی دیسک کمر روشی درمانی است تا به مدد این روش، دردهای ناشی از بیرون‌زدگی دیسک‌های موجود در بین مهره‌های بخش انتهایی ستون فقرات، التیام یابد. در صورت عدم مداوا ممکن است، اعصاب اطراف ستون مهره‌ها تحت‌فشار مضاعفی قرارگرفته و به‌مرورزمان ضعف و بی‌حسی نیز در بخشی از بدن مشاهده شود. در این مطلب بیشتر باب جراحی دیسک کمر و جنبه‌های مختلف آن سخن می‌گوییم.

پیشنهاد میکنیم از  فیلم نظرات بیمار و  صوت توضیحات دکتر علی شمسا در این صفحه، حتما بازدید کنید.
در این قسمت ↓↓↓ میتوانید صوت و فیلم دکتر علی شمسا (جراح و متخصص مغز و اعصاب ، دیسک و ستون فقرات) در مورد جراحی دیسک کمر را گوش کنید.

شما عزيزان میتوانید عکس های MRI خود را در اینستاگرام برای دکتر سید علی شمسا ارسال کنید تا به صورت رایگان بررسی شود و توضيحات لازم توسط دکتر به شما ارسال شود.

درباره پخش ویدیو دکتر علی شمسا

عمل دیسک کمر : دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر به بیماری اشاره دارد که طی آن یکی از دیسک‌های بین مهره‌ای که مانند بالشتک هایی برای جذب شوک در ستون فقرات عمل می‌کنند، دچار آسیب دیدگی یا بیرون زدگی می‌شود. این حالت می‌تواند منجر به فشار بر ریشه‌های عصبی یا نخاع شده و باعث بروز درد، بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها و پاها شود. عواملی نظیر فرسودگی طبیعی، آسیب دیدگی، و فعالیت‌های سنگین می‌توانند در این اختلال نقش داشته باشند.

عمل دیسک کمر : راه‌های تشخیص دیسک کمر چیست؟

برای تشخیص دیسک کمر، پزشک معمولاً ابتدا سوابق پزشکی فرد و آزمایش فیزیکی را بررسی می‌کند. از اقدامات تشخیصی دیگر می‌توان به انجام عکسبرداری با اشعه X، اسکن MRI یا CT برای مشاهده دقیق‌تر ستون فقرات و دیسک‌ها اشاره کرد. گاهی اوقات از مطالعات تشخیصی الکتریکی نیز استفاده می‌شود تا درک بهتری از عملکرد عصبی فرد به دست آید.

دکتر علی شمنسا دیسک کمر

عمل دیسک کمر : علت بروز دیسک کمر

به نقل از  hopkinsmedicine
Most of the time, disk disease happens as a result of aging and the normal break down that occurs within the disk. Sometimes, severe injury can cause a normal disk to herniate. Injury may also cause an already herniated disk to worsen.

در حالت عادی کمتر پیش می‌آید که فردی دچار دیسک کمر شود، فقط در زمان خاص که به بدن فشار، ضربه یا شوک ناگهانی وارد می‌شود، افراد به چنین عارضه دردناک و خطرزایی مبتلا می‌گردند. از این شرایط می‌توان به حمل اجسام سنگین، ورزش‌های غیر اصلی، تصادفات سخت و چرخش ناگهانی کمر اشاره نمود. البته چاقی و اضافه‌وزن و بالا رفتن سن نیز می‌تواند از علل بروز این مشکل باشند. همچنین بارداری‌های متعدد در بانوان، بیماری‌های مرتبط با تخریب استخوانی، نشستن‌های نادرست شاغلین در طولانی‌مدت و … نیز می‌تواند بر تشدید این عارضه تأثیرگذار باشند و فرد را نیازمند جراحی دیسک کمر نمایند.

عمل دیسک کمر : ۱۰ علت بروز دیسک کمر

۱۰ علت بروز دیسک کمر

• 1-افزایش سن
  • 2-آسیب فیزیکی
  • 3-استفاده نادرست یا بیش حد از کمر
  • 4-بلند کردن نادرست اجسام سنگین
  • 5-چاقی
  • 6-ندشتن تناسب اندام
  • 7-سیگار کشیدن
  • 8-وضعیت بدنی غلط حین نشستن یا ایستادن
  • 9-وراثت
  • 10-نشستن طولانی مدت

جراحی دیسک کمر :۱۰ راه پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر

پیشگیری از دیسک کمر شامل تقویت عضلات کمر و شکم، حفظ وزن سالم، ترک سیگار، اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین به صورت نادرست، حفظ وضعیت ایستاده و نشسته‌ی مناسب، پرهیز از فعالیت‌هایی که ممکن است کمر را فشار دهد، انجام تمرینات کششی به صورت منظم، خوابیدن بر روی تشکی مناسب و محکم، استفاده مناسب از تجهیزات ایمنی و اجرای تکنیک‌های ارگونومیک در محل کار است.

جراحی دیسک کمر : راه های درمان بدون جراحی دیسک کمر

درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر شامل مواردی نظیر فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی، داروهای ضدالتهابی و مسکن‌ها، اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی، تکنیک‌های کاهش استرس، استفاده از حرارت و سرما برای تسکین درد، تزریق کورتیکواستروئیدها و روش‌های درمانی مثل کایروپراکتیک و طب سوزنی می‌باشد.

دیسک کمر دکتر سید علی شمسا

چه افرادی به جراحی دیسک کمر نیاز دارند؟

در ابتدا پزشکان حاذق می‌کوشند تا به مدد درمان‌های دارویی به مداوای بیمار بپردازند و فارغ از جراحی و مضرات آن سلامتی را به وی بازگردانند. ولی در صورت انجام اقدامات غیر جراحی مانند مصرف داروهای ضدالتهابی، مسکن، فیزیوتراپی، تزریق استروئیدها و … و عدم رؤیت بهبودی ناچاراً پزشک جراحی دیسک کمر را تجویز می‌نماید تا به مدد آن درد، رنج و ناراحتی‌های بیمار را التیام بخشد. به‌واقع در بسیاری موارد افراد به دلیل دیسک کمر حتی از انجام فعالیت‌های معمول روزانه خود نیز بازمی‌مانند که در این حالت جراحی برای آنها یک‌راه نجات تلقی می‌شود.

مزایا جراحی دیسک کمر چیست؟

جراحی دیسک کمر می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد که شامل تسکین درد، بهبود توانایی‌های فیزیکی، افزایش کیفیت زندگی و بازگشت به فعالیت‌های روزانه است. همچنین، می‌توان با از بین بردن فشار عصبی، علائم همچون بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف را نیز کاهش داد.

انواع مختلف جراحی دیسک کمر

انواع مختلف جراحی دیسک کمر به دودسته کلی تهاجمی و کم تهاجمی تقسیم‌بندی می‌شوند. بدین ترتیب به‌تمامی روش‌های جراحی که پزشک در آن از ابزارهای عمل به‌منظور برش ناحیه‌ای از بدن استفاده می‌کند، جراحی تهاجمی اطلاق می‌گردد. با پیشرفت باورنکردنی در صنعت پزشکی امروزه انواع مختلفی از جراحی‌های کم تهاجمی نیز وجود دارند که به جراح اجازه می‌دهند، بدون کمترین آسیب به بافت و اعصاب آن عمل را انجام دهد. بدین ترتیب دوران نقاهت و بستری شدن و ناراحتی‌های بعد از عمل نیز کاهش می‌یابد. ولی هرکدام از این دودسته خود به بخش‌های دیگری تقسیم می‌شوند که بیان آنها نیز خالی از لطف نیست.

به نقل از spine-health

Traditional open surgery on the lumbar spine may be preferred by some surgeons due to the complexity of the condition and the anatomy of the area being treated.

دیسک کمر 5

انواع جراحی‌ های تهاجمی

وقتی نگاهی به جراحی دیسک کمر می‌اندازیم، روش تهاجمی را بهترین و اثرگذارترین روش ممکن از گذشته تا حال حاضر می‌بینیم. این نوع جراحی با دو روش عمل باز و عمل باز میکروسکوپی قابل‌اجرا است و شامل دو گونه زیر است:

• جراحی دیسک کمر لامینکتومی
  • جراحی دیسک کمر میکروسکوپی

جراحی دیسک کمر لامینکتومی

لامینکتومی، نوعی جراحی برای برداشتن بخشی از استخوان (لامینا) است که در مواردی از دیسک کمر استفاده می‌شود تا فشار روی نخاع یا ریشه‌های عصبی را کاهش دهد. این روش ممکن است به تنهایی یا همراه با جراحی دیسکتومی انجام شود.

جراحی دیسک کمر میکروسکوپی

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر یک روش دقیق و با ایجاد شکاف کوچک است که با استفاده از میکروسکوپ انجام می‌شود تا جراح بتواند بین مهره‌ها را بدون آسیب رساندن بیش از حد به بافت‌های اطراف دیسک ببیند و ترمیم کند.

انواع جراحی‌های کم تهاجمی

طبیعی است وقتی قرار است در پوست و هیچ‌کدام از اندام‌های درونی بدن برشی ایجاد نشود، نیاز به پروسه‌ای خاص به‌منظور انجام جراحی دیسک کمر وجود دارد. اغلب در این روش با سوراخ نمودن بخش موردنظر و وارد نمودن سوزن یا آندوسکوپ، پزشکان سعی دارند به فضای دیسک دسترسی پیدا نمایند. بدین ترتیب شامل دو روش بدین شرح است:

• جراحی دیسک کمر لیزری
  • جراحی دیسک کمر آندوسکوپی

جراحی دیسک کمر لیزری

جراحی لیزری دیسک کمر شامل استفاده از اشعه لیزر برای بخار کردن بخشی از دیسک آسیب دیده یا برش اطراف آن است تا فشار را از روی ریشه‌های عصبی بردارد. این روش معمولاً کم تهاجمی است و بازیابی پس از عمل نیز سریع‌تر است.

جراحی دیسک کمر آندوسکوپی

این روش جراحی کم تهاجمی است که با استفاده از آندوسکوپ، وسیله‌ای نوری و مجهز به دوربین، انجام می‌شود. این فناوری به جراح اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به برش‌های بزرگ، دیسک آسیب‌دیده را مشاهده و درمان کند.

دیسک کمر 6

چه موقع عمل دیسک کمر ضروری است؟

جراحی دیسک کمر معمولاً در مواردی ضروری می‌شود که درمان‌های غیرجراحی موثر واقع نشوند یا بیمار با علائم شدیدی مانند اختلالات عملکردی مثانه یا روده و یا ضعف شدید در پاها یا دست‌ها روبرو باشد.

جایگزین‌های پزشکی مورد تأیید برای جراحی دیسک کمر

گاهی پزشک پس از معاینه و بررسی‌های بالینی متوجه می‌شود، به‌جای جراحی دیسک کمر می‌تواند از روش‌های جایگزین که بیشتر حول تزریق موادی خاص شکل‌گرفته، استفاده نماید. بدین ترتیب راحت‌تر و کم تهاجمی‌تر به مداوای بیمار بپردازد. از این روش‌های جایگزین می‌توان به این موارد اشاره نمود:

• تزریق پلاسمای غنی از پلاکت
  • تزریق اوزون
  • تزریق استروئید اپیدورال
  • تزریق دسکو ژل

خطرات و عوارض احتمالی جراحی دیسک کمر

بسته به مقاومت بدنی افراد و نوع واکنش بدن به جراحی، عوارض به‌گونه‌های مختلفی گاهاً بروز می‌کند. این ناراحتی‌ها می‌تواند از عفونت در ناحیه برش شروع‌شده و تا عود مجدد بیماری، آمبولی ریه، آسیب‌دیدگی عصب‌ها، ایجاد مشکل در مجاری ادرار و … را نیز شامل شود. اگرچه حدود 95% از عمل‌های جراحی دیسک کمر با موفقیت به انجام رسیده‌اند، اما برخی از آنها نیز گاهاً ناموفق و با بازگشت مجدد بیماری روبرو بوده‌اند.

دیسک کمر 7

مراقبت‌های پس از جراحی دیسک کمر

پس از جراحی دیسک کمر از رسیدگی به پانسمان‌ها غفلت نورزید. همچنین رعایت نکاتی چند مانند استفاده مداوم از کمربند طبی، اجتناب از استحمام 3 تا 5 روز بعد از عمل، استفاده از بالشت‌های حمایتی در هنگام خواب و … می‌تواند، علاوه بر بهبودی کامل دیسک، ترمیم زخم‌ها را نیز تسریع نماید. از دیگر این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• عدم استفاده از بتادن به‌صورت مستقیم بر روی زخم
  • انجام فعالیت‌های نرم ورزشی و نرمش‌های ملایم به‌منظور بهبود گردش خون
  • استفاده از یخ درمانی باهدف کاهش التهابات و تورم‌های ناحیه جراحی‌شده
  • انجام منظم فیزیوتراپی و توان‌بخشی
  • توجه به ویزیت‌های مرتب پس از عمل

سخن آخر

اگر قصد دارید که ستون فقرات خود را به تیغ یک جراح بسپارید باید حتما از سوابق جراحی های این فرد باخبر باشید. باید به خوبی ببینید که سابقه این فرد در زمینه جراحی ستون فقرات و جراحی های مشابه مانند تنگی کانال نخاعی یا دیسک کمر به چه ترتیب بوده است. به علاوه اینکه رضایت بیماران را هم باید در نظر داشته باشید. با این کار می توانید به میزان واقع بینانه ای موفقیت خود را پیش بینی کنید. هرچه میزان جراحی های موفق این پزشک بیشتر باشد می توانید احتمال بیشتری برای درمان قطعی خود بدهید.

یکی دیگر از فاکتور های مهم دیگر این است که روش درمانی مناسب اتخاذ شود. دکتر باید به خوبی شرایط و وضعیت بیمار را بررسی کند. در گام بعدی درصورتی که امکان درمان های دیگر غیر از جراحی باشد این درمان های پیش گرفته می شوند. درصورتی که این روش ها پاسخگو نبودند باید به سراغ جراحی رفت.

تعداد جراحی های بالای یک پزشک خیال ما را از بابت تجربه یک عمل موفقیت آمیز راحت می کند. پس حتما هنگام بررسی برای انتخاب بهترین جراح دیسک کمر  نگاهی به سوابق او داشته باشید. قطعا سلامت شما دارای اهمیت بسیاری می باشد. به خصوص سلامت ستون فقرات و نخاع اهمیت بسیار بالایی را برخوردار می باشد. چرا که آسیب به نخاع فلج شدن فرد را ممکن است درپی داشته باشد.

دکتر سید علی شمسا با داشتن بیش از ۵۰۰۰ عمل جراحی موفق و بیش از ۱۰ سال تجربه ،از بهترین جراحان ستون فقرات در تهران می باشند.

شما عزيزان میتوانید عکس های MRI خود را در اینستاگرام برای دکتر ارسال کنید تا به صورت رایگان بررسی شود و توضيحات لازم توسط دکتر شمسا به شما ارسال شود.

آدرس مطب :

تهران – جردن – بلوار آفریقا – بالاتر از خیابان تندیس – ساختمان گلها – پلاک ۱۵۱ – طبقه سوم

شماره تلفن نوبت دهی :

ادرس پیج اینستاگرام: