تنگی کانال نخاعی را می توان یکی از علل درد های شایعه و افزاینده در نواحی پایینی کمر دانست. به طوری که افراد دارای این مشکل مدتی پس از ایستادن برروی پاهای خود یا قدم برداشتن در مسیر خود احساس درد رو به افزایشی را خواهند داشت. در این حالت عضلات باسن و نیز ران و ساق در هر دو طرف یا یکی از طرفین دچار درد خواهند شد. در این مقاله می خواهیم به بررسی تخصصی تنگی کانال نخاعی بپردازیم. اگر شما هم می خواهید درباره علائم و یا درمان این مشکل اطلاعاتی را بدست آورید تا انتها ما را همراهی کنید. 

فهرست مطالب

ساختار ستوه مهره ها

ستون مهره ها ساختاری غیر یکپارچه دارد. به بیان بهتر برای اینکه بتوانیم حرکاتی به جهات مختلفی داشته باشید ساختار ستون فقرات به صورت دانه های تسبیح ساخته شده است. این مهره ها دارای اتصالی به هم می باشند که سبب شده اند تا این ستون فقرات بدن ما دچار ناپیوستگی نشود. اتصالات مهره ها به هم دیگر از سه بخش تشکیل شده اند. یک بخش دیسک نام دارد که بخش اتصالی جلویی به شمار می رود. 

از طرف دیگر دو بخش سبب اتصال مهره ها می شوند که فاست نام دارند. اتصال این بخش ها به کمک لیگامان هایی با استحکام کافی صورت می گیرد. همین لیگامان ها هستند که زمان خم شدن ما مانع از از هم گسیختگی ستون مهره ها می شوند. مهره های بدن ما دارای سوراخ هایی می باشند که محل خروج ریشه های عصبی می باشند. ریشه های عصبی منشعب به سمت پایین کمر عضلات این بخش را کنترل می کنند و به انقباض آن ها کمک می کنند. 

چرا کانال نخاعی تنگ می شود؟

در بخش قبل درباره ساختار ستون فقرات برای شما توضیحات کافی را ارائه کردیم. حال می خواهیم بررسی کنیم چه میشود که کانال نخاعی تنگ می شود. در اصل تنگی کانال نخاعی زمان اتفاق میفتد که فاست ها بیش از اندازه رشد کنند. در نتیجه چنین رخدادی شاهد این خواهیم بود که ریشه عصبی جای تنگی را برای خروج خواهد داشت. به چنین وضعیتی تنگی کانال نخاعی گفته می شود. همین تنگی کانال نخاعی یا محل خروج عصب سبب می شود که عصب فشار زیادی را متحمل شود. نتیجه چنین وضعیتی درد کشیدن فرد می باشد. دردی که در پایین کمر و پاها  و البته خود کمر حس می شود. 

انواع و علائم تنگی کانال نخاعی

بهتر است پیش از شرح علائم این معضل نخاعی به سراغ انواع این معضل برویم که در زیر آورده شده اند:

  • نوع محیطی 
  • نوع مرکزی
  • نوع کاهش قطر مجرای میان مهره ای 

لنگش متناوب را می توان نشانه نوع مرکزی دانست. از طرف دیگر اگر کانال مجرای میان مهره ای تنگ شده باشد معمولا لنگش متناوب را ندارند. اما تیر کشیدن های شدید را در پایین کمر حس می کنند. از طرف دیگر افرادی که مبتلا به نوع اول یعنی نوع محیطی هستند آن ها هم دارای لنگش های متناوب می باشند. یعنی ایستادن و یا مدتی راه رفتن آن ها را از شدت درد و خستگی وادار به استراحت چند دقیقه ای می کند. 

چه عواملی در تنگی کانال نخاعی نقش دارند؟

در این بخش می خواهیم به بررسی عوامل موثر در تنگ شدن کانال نخاعی اشاره کنیم. مهم ترین این عوامل به شرح زیر می باشند:

  • افزایش سن: افزایش سن سبب می شود تا عضلات بدن ما تحلیل بروند. در نتیجه چنین اتفاقی فاست ها تحت فشار بیشتری قرار میگیرند. همین فشار بیش از حد می باشد که سبب می شود تا این در اصل این فاست ها دچار ناپایداری و لقی شوند. برای چنین اتفاقی فاست ها رو به افزایش سطح تماس خود می کنند. همین امر سبب تنگی کانال نخاعی می شود. 
  • عوامل وراثتی: همانطور که می دانید بسیاری از ناهنجاری ها و بیماری هایی که افراد متحمل می شوند به وراثت افراد ربط دارد. در بعضی افراد گاها دیده می شود که قطر کانال نخاعی به طور مادر زادی کوچک تر از افراد دیگر می باشد. 
  • فشار های شغلی: اگر از افرادی باشید که شغل سنگین دارند احتمال متوجه کار کشیدن های زیاد خود از کمرتان شده اید. این را بدانید که باید نسبت به سایر افراد توجه زیادی به سلامت ستون فقرات خود کنید. چرا که شما نسبت به افرادی که شغل های بدنی ندارند و شغلشان جنبه پشت میزی دارند بیشتر در معرض ابتلا به مشکل تنگی کانال نخاعی هستید. 
  • روماتیسم و یا ناهنجاری های مادرزادی: برخی از افراد به طور مادرزادی دارای دست و پایی کوتاه هستند. از طرف دیگر سر در بدن این افراد بسیار بزرگ است. این افراد نسبت به سایرین دارای استعداد بیشتری برای ابتلا به تنگی کانال نخاعی هستند. 

روش های درمانی معضل تنگی کانال نخاعی

تا به اینجا ساختار مهره را بررسی کردیماز طرف دیگر درباره عوامل موثر بر این بیماری هم توضیحات کافی را خدمت شما ارائه کردیمدرباره علائم این بیماری هم برای شما توضیحات کافی را ارائه کردیماکنون نوبت به روش های درمانی برای این معضل می رسدمعمولا از چهار روش می توان نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام کرداین روش ها در لیست زیر آورده شده اند:

  • دارو های ضد التهاب را می توان اولین مورد برای درمان معضل تنگی کانال نخاعی دانست. 
  • فیزیوتراپی و نیز مانیپولاسیون طب سوزنی دومین موردی است که به عنوان درمان این معضل می توانیم به آن اشاره کنیم. 
  • راه دیگر تزریق هایی است که به داخل ستون مهره ها به منظور رفع این مشکل صورت می گیرد. 
  • اگر موارد فوق پاسخگوی مشکل تنگی کانال نخاعی نباشند آخرین راه را می توان عمل جراحی دانست 

کلام آخر:

در این مطلب درباره معضلی به نام تنگی کانال نخاعی و علائن آن با یکدیگر صحبت کردیم. معضل های مربوط به ستون فقرات درصورت درمان نشدن فرد را با مشکلات جدی رو به رو می کنند. به گونه ای که پس از مدتی بی توجهی به علام مشکلات ستون فقرات فرد دردی را متحمل می شود که از ساده ترین امور روزانه او را باز خواهد داشت. برای همین به شما توصیه می کنیم درصورت داشتن علائم این بیماری یا هر مشکل دیگر مربوط به ستون فقرات در زمان مناسب به متخصص مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید