تنگی کانال نخاعی کمر【 علت، علائم و درمان】❤️+توضیح کامل دکتر شمسا

تنگی کانال نخاعی دکتر علی شمسا

تنگی کانال نخاعی کمر : درد کمر یکی از آزار دهنده ترین مواردی است که هرکسی ممکن است با آن ها رو به رو شود. درد های کمر دارای انواع مختلفی می باشند. بیرون زدگی دیسک و یا تنگی کانال نخاعی از اصلی ترین انواع درد های کمر و گردن هستند. تنگی کانال نخاعی کمر به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. درپی بروز این بیماری هم روش های درمانی مختلفی پیش روی افراد می باشد. در این مطلب قصد داریم صفر تا صد آنچه که درباره تنگی کانال نخاعی کمر; علت, علائم و درمان این بیماری را باید بدانید در این مطلب خدمت شما شرح دهیم.  

خلاصه این مطلب را به صورت صوت ۲ دقیقه ای زیر در مورد تنگی کانال نخاعی کمر از زبان دکتر سید علی شمسا را گوش کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دستگاه عصبی مرکزی و محافظ های آن

مغز و نخاع را می توان اتاق فرمان بدن دانست. این ساختار های عصبی بر اعمال بدن نظارت می کنند و آن ها را تنظیم می کنند. حرکت اندام ها و ترشح غده ها و کارکردن انواع حواس بویایی و بینایی و … درگرو درست کارکردن این ساختار های عصبی می باشند. به همین دلیل این اندام های دارای اهمیت باید به درستی محافظت شوند. مغز به کمک جعبه استخوانی ستون فقرات محافظت می شود و نخاع نیز به کمک ستون فقرات محافظت می شود. در ادامه درباره تنگی کانال نخاعی توضیحی کامل خدمت شما می دهیم.

تنگی کانال نخاعی یعنی چه؟

تنگی کانال نخاعی به وضعیتی گفته می شود که سوراخ های استخوانی در ستون فقرات دچار کاهش قطر شوند. با این کاهش قطر فضا برای اعصاب کم می شود و اعصاب تحت فشار قرار می گیرند. این عارضه ممکن است در مهره های ستون مهره های کمر رخ دهد. همچنین در برخی افراد در مهره های گردن رخ می دهد. این عارضه یعنی تنگی کانال نخاعی هم می تواند در کانال نخاعی و هم می تواند در سوراخ های بین مهره ها ایجاد شود.

تنگی کنال نخاع کمری دکتر علی شمسا

علل بروز تنگی کانال نخاعی

دلایلی که سبب بروز این مشکل می شوند بسیار متفاوت اند. در برخی از افراد این بیماری ممکن است به صورت اکتسابی خود را در فرد نشان دهد. برای نمونه زمانی که فرد آسیبی چون تصادف و ضربه را متحمل می شود ممکن است این عارضه یعنی تنگی کانال نخاعی خود را نشان دهد. از طرف دیگر بیرون زدگی دیسک های غضروفی هم ممکن است سبب بروز این بیماری شود. دلیل اصلی دیگری که ممکن است سبب بروز چنین عارضه ای شود بیماری آرتروز می باشد.

التهاب مفصل نیز دیگر دلیلی است که سبب افزایش سطح تماس استخوان ها و در نتیجه ساییده شدن آن ها می شود. در بسیاری از افراد هم این بیماری حالت مادرزادی دارد. فرد به طور مادرزادی ممکن است دارای کانال های نخاعی تنگ باشد. این را هم باید درنظر گرفت که رشد بی رویه استخوان ها سبب بروز این بیماری شود. براساس محلی که این بیماری رخ می دهد عوارض مختلفی ممکن است رخ دهند. در ادامه درباره مهم ترین علائمی که تنگی کانال نخاعی به فرد تحمیل می کند صحبت می کنیم.

علایم تنگی کانال نخاعی www.dralishamsa.com

مهم ترین نشانه های تنگی کانال نخاعی

در ادامه بحث درباره تنگی کانال نخاعی کمر; علت, علائم و درمان این بار قرار است درباره علائم این عارضه صحبت کنیم. این علائم درپی تحت فشار قرار گرفتن رشته های عصبی نخاع بروز می کنند. در ادامه درباره این علائم توضیح کاملی می دهیم.

احساس درد درپاها

درپی تحت فشار قرارگرفتن رشته های عصبی نخاع و عبور ناموفق پیام های عصبی از آن ها یکی از علائمی که بروز می کند احساس درد در پاها می باشد. البته فقط درد نیست که به پاهای شما تحمیل می شود. بلکه بی حسی و گزگز هم ممکن است در این اندام ها بروز کنند. بسته به میزان شدت بیماری شدت درد و البته بی حسی و ضعف نیز ممکن است متفاوت باشد. این درد ها می تواند به ساق و یا باسن افراد برسد. این درد درصورتی که فرد بایستد ممکن است تشدید شود. در این حالت ممکن است فرد با خم شدن رو به جلو دردش ساکت شود. چرا که فضای بیشتری برای رشته های عصبی نخاع ایجاد می شود. در ادامه درباره علائم دیگر این عارضه بیشتر توضیح می دهیم.

درد سیاتیک

اگر درباره ساختار عصبی بدن اطلاعات کافی را دارا باشید احتمالا درباره عصب سیاتیک شنیده اید. سیاتیک بلندترین عصب بدن می باشد که از کمر شروع شده و به اندام های پایین تر می رسد. در پی تحت فشار قرار گرفتن اعصاب سیاتیک ممکن است دردی در بدن بروز کند که به یک و یا هردو پای فرد می رسد.

دردی که با تغییر وضعیت ساکت می شود.

درباره این مورد کمی قبل تر توضیحات کمی دادیم. درصورتی که فرد از این عارضه رنج ببرد با خم شدن ممکن است دردش ساکت شود. علت این امر ممکن است افزایش فضای کانال نخاعی باشد. چرا که در این صورت رشته های عصبی فضای نخاعی بیشتری دارند و تحت فشار نیستند. این درد همچنین با نشستن و دراز کشیدن نیز ممکن است ساکت شود.

ضعف درپاها

رشته های عصبی نخاعی هم دارای ریشه های عصبی حرکتی هستند و هم ریشه های حسی دارند. بنابراین علاوه بر مشکلاتی که در حرکت کردن به سراغ افراد می آید مشکلات حسی نظیر حس درد و نیز حس ضعف هم به سراغ افراد درصورت تنگ شدن کانال نخاعی به سراغ افراد می آید. درصورتی که کانال نخاعی بیش از اندازه تنگ شود فرد ممکن است تعادل خود را نیز از دست بدهد.

گرفتگی ساق

این مشکل ممکن است درصورت پیاده روی رخ دهد. به طور کلی علائم تنگی کانال نخاعی در بسیاری از موارد متوجه اندام های تحتانی می باشند.

ناتوانی در کنترل مثانه و روده

این مشکل درصورتی که شدیدا کانال نخاعی تنگ شده باشد رخ می دهد. درصورتی که فرد از این درجه تنگی کانال نخاعی رنج ببرد احتمال زیاد هیچ راهی جز جراحی برایش باقی نمی ماند.

از دست دادن کامل حس و ضعف شدید در اندام های تحتانی

این مشکل هم درست زمانی که کانال نخاعی بیش از اندازه تنگ شده باشد رخ می دهد. این سطح از تنگی کانال نخاعی در موارد بسیار نادر رخ می دهد. طوری که فرد بسیار دیر برای تشخیص این عارضه گام برداشته باشد.

ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی یکی دیگر از علائم تنگی کانال نخاعی می باشد که درصورت تنگی شدید مسیر عبور رشته های عصبی نخاع ممکن است خود را نشان دهد. مانند چند مورد قبل اگر فرد از این درجه تنگی کانال نخاعی رنج ببرند ممکن اس ت هیچ درمانی غیر از جراحی برای فرد کارساز نباشد.

تنگی کانال نخاعی-https://dralishamsa.com/

انواع تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی در کمر دارای انواع مختلفی می باشد. در ادامه به این مهم اشاره خواهیم کرد.

تنگی کانال نخاعی کمر از نوع جانبی

  • نوعی حفره استخوانی در ساختار ستون مهره ها به نام سوراخ بین مهره ای وجود دارد که اعصاب نخاعی امکان عبور از بین دو حفره مجاور را دارا می باشند. درصورتی که این سوراخ ها در یک یا چند مورد باریک می شوند به این وضعیت تنگی جانبی کانال نخاعی در گردن و کمر گفته می شود. در این صورت رشته عصبی نخاع دارای فضای کمتری برای عبور می باشد.فشرده شدن این اعصاب سبب بروز عوارض این بیماری می شود. به بیان بهتر عملکرد نخاع مختل می شود. این نوع تنگی کانال نخاعی علاوه بر کمر در بخش های دیگری مانند گردن و سینه نیز ممکن است رخ دهد. اما در رایج ترین حالت در ستون فقرات کمر رخ می دهد.

تنگی کانال نخاعی کمر از نوع مرکزی

  • این عارضه نیز ممکن است به دلیل کاهش فضای یک تا تعدادی مهره که از کانال نخاعی محافظت می کنند رخ دهد. درصورتی که کانال مرکزی تنگ شود فضا برای طناب نخاعی تنگ تر می شود. درصورتی که این ساختار فشرده شود عوارض مختلفی به سراغ فرد می آیند. برای نمونه می توان به درد و اختلال در عملکرد ناحیه ای تحت فشار قرار گرفته است اشاره کرد. این نوع تنگی کانال نخاعی ممکن است در هر قسمتی از بدن بروز کند. اما در رایج ترین حالت در کمر و گردن ممکن است این عارضه رخ دهد. البته که به احتمال بسیار زیاد هر دو سطح چه سطح گردنی و چه سطح کمری ممکن است درگیر این مشکل نخاعی شود.

نحوه تشخیص تنگی کانال نخاعی

حال که قرار است درباره کانال نخاعی کمر; علت, علائم و درمان صحبت کنیم بد نیست کمی هم درباره تشخیص این عارضه صحبت کنیم. پزشک باید براساس علائم بالینی و سابقه پزشکی فرد را بررسی کند. از دیگر روش هایی که برای تشخیص این عارضه به کار می روند می توان به مواردی که در ادامه ذکر می کنیم اشاره کرد.

درمان تنگی کانال نخاعی دکتر سید علی شمسا

MRI

می توان یکی از بهترین روش های تشخیص تنگی کانال نخاعی کمر و یا گردن را ام ار ای دانست. پزشک با استفاده از این روش نسبت به جزئیات ساختار های عصبی و تغییرات نخاعی اطلاعات کسب می کند. درصورتی که در این ناحیه توموری سرطانی رشد کرده باشد از این طریق تشخیص داده می شود. اما غیر از ام ار ای روش های دیگری نیز برای تشخیص این عارضه به کار می روند.

اسکن کامپیوتری

این روش به کمک اشعه ایکس ممکن می شود. اگر قرار باشد میزان تنگی کانال نخاعی و البته اندازه کانال نخاعی تشخیص داده شود این روش مناسب است. این روش امکان تصویر برداری از زوایای مختلف را از مهره های ستون فقرات فراهم می کند.

میلوگرام

این روش بیشتر برای مواقعی استفاده می شود که روشی چون MRI در دسترس نباشد. میلوگرام ماده ای رنگی می باشد که توسط پزشک به مایع مغزی نخاعی تزریق می شود. این مایع یعنی مایع مغزی نخاعی به عنوان ضربه گیر برای مغز و نخاع عمل می کند. با این کانال نخاعی و ریشه های عصبی مشخص می شوند.

دکتر سید علی شمسا
جراح و متخصص مغز و اعصاب , دیسک و ستون فقرات
عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و اروپا بررسی و مشاوره رایگان تصاویر MRI

درمان تنگی کانال نخاعی کمر

در ادامه بحث کردن درباره کانال نخاعی کمر; علت, علائم و درمان این بار نوبت به بررسی راه های درمانی این عارضه می رسد. روش های درمانی این بیماری در دو دسته اصلی درمان های تهاجمی یا همان درمان های مربوط به جراحی و درمان های غیرجراحی و یا همان غیرتهاجمی قرار می گیرند. شاید استفاده از روش جراحی از نظر ماندگاری تاثیر بهتری داشته باشد. اما این را نیز نباید ندید گرفت که عوارض بیشتری نیز ممکن است داشته باشد.

بنابراین ترجیح پزشک این است که ابتدا پزشک روش های غیر جراحی را برای فرد درنظر بگیرد. از ماساژ درمانی گرفته تا ماساژ و … از سوی پزشک به کار گرفته می شوند. درنهایت درصورتی که هیچ یک از درمان های مذکور کارساز نباشند آن وقت نوبت به جراحی می رسدد در همین مطلب درباره روش های درمانی غیر از جراحی برای شما صحبت می کنیم. اما اجازه بدهید ابتدا درباره روش های جراحی این عارضه صحبت کنیم.

درمان تنگی کانال نخاع www.dralishamsa.com

جراحی آخرین راهی است که پزشک متخصص برای درمان این بیماری بکار می گیرد. نکته دارای اهمیت این است که گاهی شدت این عارضه بسیار افزایش می یابد. تا جایی که فرد اختیار روده و مثانه خود را نداشته و البته که شاید میل جنسی خود را هم از دست بدهد. بدلیل پیچیدگی هایی که ساختار نخاع و ساختار های محافظت کننده از آن دارند جراحی معمولا آخرین راه حلی است که از سوی پزشک اتخاذ می شود. در ادامه مهم ترین روش های جراحی تنگی کانال نخاعی برای شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

روش آندوسکوپی

تنگی کانال نخاعی با شدت های مختلفی ممکن است در نخاع بروز کند. این عارضه در برخی افراد به شکل خفیف و در برخی افراد به شکل شدید خود را نشان می دهد. برای افرادی که شدت این عارضه در آن ها خفیف است روش آندوسکوپی مناسب است. این روش نوعی روش کم تهاجمی می باشد که درصورت بروز این بیماری با شدت کم در افراد مناسب می باشد. همانطور که می دانید آندو یعنی درون و سکوپ به معنای دیدن است. بنابراین معنای عبارت آندوسکوپی می شود درون نگاره که به معنی رصد ساختار های درونی بدن از داخل می باشد.

لامینوتومی و فورامینوتومی

انجام این روش ها منوط به زمانی است که برآمدگی استخوان سبب ورود فشار به ریشه عصبی نخاعی بشود. این برامدگی دیسک نامیده می شود. با استفاده از این روش فضای بیشتری برای اعصاب نخاعی برای عبور بوجود می آید. به بیان بهتر دهانه کانال نخاعی بیشتر می شود. این روش ها به دو صورت انجام می شوند. هم می توان این روش ها را به صورت تهاجمی و باز انجام داد. هم اینکه می توان به صورت رد کردن میله از کنار ستون فقرات انجام می شود. پزشک برای بررسی وضعیت ستون فقرات در این روش از اشعه ایکس استفاده می کند. با استفاده از این میله ای که رد شده است بخش مورد نظر خارج می شود. در این صورت کانال نخاعی دهانه اش بزرگ تر می شود.

لامینکتومی

علت تنگی کانال نخاعی دکتر شمسا

این روش به دلیل برداشتن ساختاری به نام لامینا به این نام شناخته می شود. این ساختار در اصل قسمت بالایی مهره های ستون فقرات را تشکیل می دهد. اگر این ساختار برداشته شود به تبع فضای نخاعی بیشتر می شود. به بیان بهتر فشار از روی رشته های عصبی نخاع برداشته می شود. در برخی موارد عاملی که به ریشه های عصبی نخاع فشار وارد می کند تیغه استخوانی می باشد. اگر قرار باشد این فشار برداشته شود باید همه یا دست کم بخشی از این ساختار که به ریشه ها فشار وارد می کند حذف شود. برای انجام این روش باید از تجهیزات سخت افزاری خاصی استفاده شود.

دیسککتومی

حتما تا الان حدس زده اید که چه ساختاری سبب ورود فشار به ریشه های عصبی نخاع می شود. این ساختار دیسک نام دارد. دیسک زائده استخوانی است که با بیرون زدنش گاهی به قدری بزرگ می شود که پزشک تصمیم می گیرد قسمتی از آن را برای حذف فشار از روی نخاع از بین ببرد. طوری که رشته های عصبی نخاع فضای بیشتری برای عبور از دل این ساختار های استخوانی داشته  باشند. این روش این قابلیت را دارد که با ایجاد جراحت کمتر انجام شود. می توان برای انجام این روش کمترین جراحت را در بافت های سالم ایجاد کرد. پزشک برای این کار نیاز دارد تا از تجهیزات خاصی استفاده کند. این وسیله میکرودیسککتومی نام دارد. با استفاده از این وسیله خاص روش دیسککتومی از سوی پزشک متخصص انجام می شود.

فیوژن ستون مهره ها

در برخی موارد به دلیل جا به جایی مهره ها ممکن است تنگی کانال نخاعی رخ دهد. به بیان بهتر وقتی یک یا چند مهره وضعیت شان تغییر می کند این روش برای چنین شرایطی کاربرد دارد. جراح با دیدن این وضعیت تصمیم می گیرد که مهره ها را در جای صحیح خود قرار دهد. سپس این مهره هایی که در جای صحیح قرار گرفته اند را با استفاده از میله و پیچ سر جای خود ثابت می کند. این مهم سبب می شود تا امکان حرکت مهره ها و تغییر وضعیت آن ها وجود نداشته باشد. این روش به جراحی ستون فقرات شهرت دارد. جالب اینجاست که این ساختار های میله و نیز پیچ های بکار گرفته شده در این عمل برای همیشه در بدن بیمار باقی خواهند ماند.

سخن آخر

در این مطلب درباره تنگی کانال نخاعی کمر; علت, علائم و درمان آن همه چیز خدمت شما شرح داده شد. درد از هر نوعی که باشد و در هر اندامی که ایجاد شود آزار دهنده می باشد و باید برطرف شود. ترجیح هر فردی این است که درمان دردش با راهی غیر از جراحی باشد. چرا که دوران نقاهت جراحی نسبت به سایر درمان ها بسیار بیشتر است.

به همین دلیل بسیاری از افراد و البته خود پزشکان هم ترجیح می دهند که درمان فرد با روش هایی غیر از جراحی صورت گیرد. بدلیل حساسیتی که ساختار نخاع دارد خود پزشک هم جراحی را اولویت اخر قرار می دهد. به هر حال روش های مختلف جراحی و درمان این بیماری و البته مراقبت های بعد از عمل تنگی کانال نخاعی برای شما شرح داده شد. درباره هزینه عمل جراحی تنگی کانال نخاعی کمر هم به طور کامل برای شما توضیح دادیم. امیدواریم با خواندن این مطلب درباره تنگی کانال نخاعی کمر; علت, علائم و درمان اطلاعات کاملی را بدست آورده باشید.

دکتر سید علی شمسا
جراح و متخصص مغز و اعصاب , دیسک و ستون فقرات
عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و اروپا
بیش از ۵۰۰۰ عمل جراحی موفقیت آمیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میتوانید آن را به اشتراک بگذارید